Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-10, 16:36   #32
Mich
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Burde ikke fokuset når det gjelder barn være å bremse ned vektoppgangen fremfor å fokusere på nedgang?
Jeg mener.. å putte en liten jente på vekta hver eneste dag, er det noe å sikte etter?

Du leste ikke at jeg ikke kommer til å putte henne på vekta hver dag? Jeg gjorde det idag fordi jeg våknet i dag morges og tenkte at det var for godt til å være sant...også ble jeg redd for at vekta hadde vist feil. Ja, hvorfor skulle den egentlig det da? Det har jeg ikke noe svar på, men jeg bare MÅTTE dobbeltsjekke! Jeg har ikke fokus på å få henne til å gå ned i vekt, jeg har fokus på å få vekta til å stagnere så hun kan vokse seg inn i vekta si. Dette har jeg skrevet om igår også. At hun nå går ned i vekt er et svært gledelig tegn for oss, fordi vi på ingen andre måter har fått henne til å stoppe opp i vektutvikling. Det at hun går ned betyr at dette faktisk fungerer på henne, og jeg får tilbake følelsen av kontroll og at dette kommer vil til å klare! Det var bare et gledesutbrudd, det med at hun responderer på kostendringen, ikke ment som et feilfokus. Når jeg nå ser at vi får tilbake kontrollen, så kommer jeg neppe til å veie henne mer enn en gang i måneden, det er også det vi har fått anbefalt av ernæringsfysiologene, fordi vi MÅ holde øye med vekta hennes. Mye pga historien til de to andre barna med samme kromosomfeil.

Konklusjon: Jeg prøver ikke å få henne til å gå ned i vekt, det har bare skjedd helt av seg selv. Lavkarbo er jo vektregulerende, så da BØR hun kanskje ned litt da, for helsas skyld? Det var ikke meningen å fremstille det som at målet er å slanke henne, for det er det ikke. Jeg ble bare så inmari overrasket over vekttapet...

Og for ordens skyld: Hun forstår ikke dette med vekt og sånt...som sagt er hun noe mentalt retardetr, og oppfører seg/tenker ikke som andre fireåringer. Det er ikke negativt for henne dette, hun synes det er gøy å klatre opp på vekta (ja, klatre...for henne er det en fysisk utfordring med tanke på balanse), og etterpå sier hun "og mamma!". Så er vi ferdig med det...hun forstår altså ikke at det er en kartlegging.

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat