Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-10, 05:39   #29
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg ser ingen grunn til ikke å gi barnet ditt en sjanse til å få ha ett sunt kosthold allerede i tidlig alder i motsetning til de fleste andre barn i Norge. Men bruk gjerne innmat også i matlagingen. Lever inneholder enormt mye vitaminer og mineraler!

Jeg er av dem som er overbevist om at lavkarbo er det som er sunt for oss, og vil ikke nøle med å gi mine eventuelle fremtidige barn sunn mat og styre unna usunn mat (korn, frukt, stivelse, sukker) til daglig. Det finnes flere folkegrupper som spiser lavkarbo hele livet, inkludert når de er to år gamle. Som Iset sier, vi har ikke spist korn lenge når man ser på hele menneskets eksistens. Hvis man tar hele eksistensen og sier at det er ett år, så begynte vi å spise korn i går. 10.000 år høres lenge ut (ca 5000 år i vår del av verden BTW), men det er ikke lenge nok til at vi har tilpasset oss til å spise det.

Og angående fruktdiskusjonen: A, D, E og K-vitamin er fettløselig. Det er kun B og C som er vannløselig. Så det vil si at du må spise frukten sammen med fett for å få i deg disse vitaminene. Knask en gulrot, og du får ikke i deg det lille a eller e-vitaminet det er i den. Hvor mange knasker ikke på en gulrot, eller spiser en banan og tror de er sunne? Oh, the horror.

100g gulrot har ca 700 mcg a-vitamin. 100g lammelever har ca 32000 mcg! 45 ganger så mye!

Og skal du ha i deg c-vitamin: spis paprika. Rød/gul paprika har fire ganger mer c-vitamin per 100g enn appelsin (aka c-vitaminbombe , til og med umoden paprika (grønn) har mer enn appelsin - nemlig dobbelt så mye! Og inneholder mindre sukker. 35g rød/gul paprika dekker dagsbehovet av c-vitamin.

Og angående jern, la oss si at du lager av hvetekli som er det grøtmaterialet jeg finner som inneholder mest jern. Hvetekli inneholder 12,9 mg per 100g. Andelever inneholder 30,53 mg per 100g. Te, kaffe, garvesyre og kalsium (melk) hemmer jernopptak mens c-vitamin fremmer opptaket av den typen jern folk flest spiser mest av. BTW så er dagsbehovet satt til 8 til 15 mg av sosial og helsedirektoratet.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat