Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.
Vi bruker lite fint mel, hun spiser bare speltbrød her hjemme og fullkornspasta, brunris eller andre grovere alternativer. Vi har gitt MASSE frukt, her er det fri tilgang til frukt, og litt utvannet jus (litt mye i perioder,men det er skjerpet inn nå). HUn får ikke snop, kanskje noen kjeks dersom hun skal ha noe godt, men da helst de som er sånne "halvsunne" ( speltkjeks, rugkjeks, noen få mariekjeks, bokstavkjeks om det er fest eller sykdom). Vi prøver å holde et sunt og balansert kosthold MEN jenta ER to. Det i seg selv setter begrensninger for hun er kresen. Spiser ikke kjøtt (pølser har nylig blitt tatt inn i varmen igjen og da servererer vi hovedsakelig prior pølser, men i det siste har det blitt noen gildewiener), spiser ikke grønnsaker (kun mais, av og til gulrot, av og til vannkastanje eller agurk, Kan smake på brekkbønner og erter), ikke poteter i det hele tatt, ikke ris, ikke saus av noe slag så kosten er nokså ensidig likevel. Men hu' mor prøver å holde det vi gir henne så grovt og sunt som mulig. Ingen snop, ingen lettprodukter og ingen melkeproduketer (hun hun får syrebleier av sistnevnte).
(...)
Jeg vil ta vesla til Oslo for å bli skikkelig utredet, fikk tips om det i dag. Men hvordan går ejg frem??
Huff, stakkars vesla! Men du, det du ramser opp av matvarer er i aller høyeste grad matvarer spekket med raske karbohydrater vi tåler veldig dårlig. Speltmel, fullkornspasta og grove brød er omtrent like ille som vanlig mel, pasta, ris og kneippbrød. Frukt er bare sukker og mais er om mulig verre enn sukker. 
Det fettet som er i kjeks og småkaker du finner i butikkhyllene, er gammel pommes frites fett som er hentet fra hamburgerrestauranter (har lært dette på kostholdskurs, og i tillegg har jeg fått bekreftet denne informasjonen av broren min som har vært sjåfør og hentet sånt fett). I tillegg til dette skrekkelige fettet er det hvetemel og sukker i sånne kjeks og kaker. Og E-er. Jeg vet ikke hvor "halvsunt" det er?
Så dårlig som dattern din er, ville jeg tatt en prat med Dr. Sofie Hexeberg. Eller kanskje bedt fastlegen om å sende prøver til Rikshospitalet (Dr. Reichelt), så de kan sjekke om hun er intolerant på hvete- og melkeprotein. (Trenger bare en urinprøve).
|