Vis enkelt innlegg
Gammel 13-07-10, 23:08   #131
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Tror du på engler?

Synes det blei masse skittkasting i den her diskusjonen. Eg har sjølv brukt mykje tid på å definere begrepet religion når eg skreiv bacheloroppgave i religionsvitenskap i fjor. Det er et fryktelig vanskelig ord å definere og dersom man skal bruke det vitenskapelig skal man alltid definere det slik at alle som leser dine vitenskapelige studier skal vite kva du snakker om. I dei fleste vitenskaplige kretser i dag vil begrepet religion omfatte det som blir kalt nyreligiøsitet/nyåndelighet av vitenskapen, men som aldri blir kalt det av de som praktiserer eller tror selv. I utgangspunktet var religions ensbetydende med kristendom. Og mange begreper vi bruker, både som forskere og privatpersoner er tatt fra kr.dom. Eg trur, for eksempel, at det derfor er naturlig for oss å kalle det vi tenker på som vår åndelige essens for sjel. Eller å kalle åndevesener for engler. Det betyr ikke at engler nødvendigvis er noe som hører kristendommen til. Engler har lenge vært utbredt i folketro. Også i islam og jødedom finner man engler.

Sånn rent personlig (ikke som religionsstudent) tror jeg på hjelpere. Jeg tror kanskje at hjelpere og skytsengler er noe av det samme. Og at man bare har to forskjellige begreper. Et som kanskje hører litt mer til den kristne verden. Jeg velger å kalle dem for hjelpere for det mener jeg er et mer nøytralt begrep. Jeg tror også jeg har levd før og at jeg kommer til å leve igjen etter dette livet er over. Det har jeg gjort siden jeg var liten. Jeg tror også at en del av oss, kanskje den delen som gjør oss til den personen vi er i dette livet, blir igjen på jorden når vi dør. Da kan vi bli gjenferd eller hjelpere, mens mesteparten av vår essens blir gjenfødt. Eg veit det her høres søkt ut for mange. Men det er slik eg oppfatter verden. Og sånn btw. så prøver eg å ikkje la mine egne meininge påvirke meg som religionsvitenskapsstudent. Men alle har jo lov å ha sine personlige meininge og tru. Uansett om det er Gud, engler, shiva eller magi.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat