Sv: Tror du på engler?
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg ville egentlig bare peke på at siden du tidligere sa det var ulogisk å tro på ting som ikke kunne bevises, og siden ikke egentlig noens eksistens kan bevises, så kan man jo heller ikke tro at man selv eller verdens rundt en eksisterer. Basert på det utsagnet.
Hørt om Occam's razor? I en situasjon der du har 2 eller flere mulige forklaringer for samme fenomen er det antagelig den enkleste som er den korrekte. I dette tilfelle snakker vi religion vs. realisme/naturalisme/hva-enn-du-vil-kalle-det, og der er det faktisk ikke slik at alle forklaringene ér likeverdige engang!
Mitt livssyn antar ingenting, alt jeg "tror" på kan bevises, observeres, testes, dokumenteres, osv. Det du tror på går per definisjon på ren, blind tro. Selv om du stiller hele det kjente universet i tvil med dine svaaake og nå tullete "argumenter" kommer mitt livssyn fortsatt ut som det mest fornuftige å "tro på" rett og slett fordi det krever færrest antagelser.
Edit: så du la til litt. Jeg påstår ikke at det ikke finnes ting vi ikke kan dokumentere enda. Som jeg skrev tidligere er jeg en håpefull agnostiker, i det at jeg føler livet hadde vært mye mer spennende dersom chi/chacra/ki/qi/psi/gjenferd/hva-enn-du-vil-kalle-det (igjen ) faktisk eksisterer. Jeg har tilbragt mange timer med et psi-hjul og (muligens lurt meg til å tro at jeg) beveget det med tanker/energi/psychokinese, så det er ikke det at jeg ikke er åpen. Om jeg skal beskrive min holdning til disse tingene er det vel heller at døren står på gløtt. Jeg håper, men jeg ser også at dersom så mange mennesker opplever så vanvittig mye rart som folk skal ha det til, så kan det da for svarte svingende ikke være fryktelig vanskelig å dokumentere det? Jeg mener, et utall folk bare i denne tråden sier de regelmessig opplever å stå ansikt til ansikt med gjenferd, ser ting forsvinne, ser ting rase ut av skap og skuffer.. I denne tidsalderen der alle har et kamera med høy kvalitet på seg til enhver tid... Hvorfor finnes det ikke et eneste stykke bevis? Hvorfor finnes det ikke et eneste menneske i verden som har forsøkt å demonstrere overnaturlige evner uten å bli avslørt som falsknere?
Når det kommer til religion.. Grøss og gru. "Extraordinary claims demand extraordinary evidence." Dersom noen påsto de kunne gjøre tingene Jesus visstnok kunne, og mine 4 beste venner fortalte meg at de hadde sett det, så hadde jeg vært skeptisk. Dersom jeg ikke kjente disse 4 menneskene i det heletatt hadde jeg vært totalt misstroende. Og, dersom disse 4 menneskene ikke engang var øyevitner men skrev ned andres utsagn, på en totalt usammenhengende måte, i bøker som selv i dag blir redigert og tilpasset etter behov... Vel, Kristendommen og de andre verdensreligionene gjør meg fysisk syk. At noen kan sluke et eventyr med SÅ mye selvmotsigelser, så mye tull, uten NOE bevis, på tross av at boka de baserer sin tro på fortsatt blir redigert fra utgave til utgave den dag i dag.. Det gjør meg trist! =(
Sist redigert av plastbox : 15-07-10 kl 23:35.
|