Sv: Tror du på engler?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jøss, jeg må si tråden fikk en interessant utvikling, for ikke å snakke om at jeg på en slags måte ender opp med å (til dels) kjenne meg mest igjen i det Plastbox sier (bortsett fra at jeg etter mye øving faktisk FIKK psyhjulet mitt til å gå rundt og snu og stoppe bare med tankekraft. Hehe ). Jeg har jo hatt en del "mystiske" opplevelser opp igjennom, men jeg har stort sett aldri fenomenisert dem, men godtatt at jeg opplevde dem sånn, det har ikke alltid vært særlig enkelt å forklare alt, og ofte ender jeg opp med å bare godta at jeg har opplevd det, om det så er et produkt av mitt fantasi, eller at det kunne ha vært noe helt annet. Uansett er jeg veldig opptatt av energi og helhet, og jeg tror heller ikke at energi kan forsvinne. Vi snakker jo hele tiden om "atmosfære" og "stemning", og jeg har en formening om at dette er noe som kan sitte igjen selv etter at det/den som startet stemingen har forsvunnet, eller før for den saks skyld. Har kan vi jo fort bevege oss inn i kvantefysikken, som jeg vet så alt for lite om.
Men jeg må jo si at det er deilig å være holist og i grunn også agnostiker, det er ingenting som står stille for meg i hvert fall, og det gjør det enklere for meg å se vedtatte "sannheter" løses opp. Noe så enkelt som det med lavkarbo kontra den allmenne oppfatningen av ting som mettet fett, kolesterol, karbohydrater f.eks.
Jeg fikk faktisk mitt hjul til å spinne jeg også, men hvorvidt det var trekk i rommet, varme fra hendene, statisk elektrisitet eller superkrefter vet jeg ikke. Igjen kommer Occam's Razor inn i bildet og fastslår rått og nådeløst at det antagelig var en av de enkle forklaringene, fremfor at jeg har en evne som aldri i menneskehetens historie har blitt bevist (og telekinese/psychokinese ville vært ekstremt verdifult om det fantes, og ikke minst lett å demonstrere under kontrollerte omstendigheter).
BiSm:
Godt å høre det er en rasjonalist til på forumet her! Som Carisma (noe ufint) påpekte er menn oftest "lukkede" eller rasjoneller (så tullete vi er! ), så da får en vel få lov til å si at kvinner ofte fremstår som litt vel åpne for mye rart (se: tulle-dietter, ukeblad-"fakta", kjendis-"nyheter", osv).
Det er mange rare mekanismer svindlere bruker til å overbevise folk om alt mulig rart. Om jeg legger verdensreligionene til side et øyeblikk (snakker om svindel på stor skala!), kan jeg jo dra frem begrepet Confirmation bias. Blant annet er det for lengst bevist at anekdoter av typen "Jeg tenker ofte på venner rett før de ringer!" ikke er annet enn Confirmation bias. Man har konstant en indre dialog, hjernen er aldri i ro. Forsøk å forestille deg hvor mange ganger i løpet av et døgn et navn, bilde, minne, eller noe annet forbundet med hver eneste person du kjenner dukker opp i hodet ditt. Husker du alle disse tilfellene? Nei. Dersom du derimot får en telefon fra denne personen 5 minutter etter at du tenkte på noe som i et kort glimt dro opp et minne som inkluderer personen vil du huske det, som resulterer i en subjektiv opplevelse der det virker som om du fikk et lite glimt av fremtiden eller en telepatisk PLING fra vennen din, spesielt dersom du vektlegger slike ting i livet ditt.
Det samme gjelder ofte ting som psi-hjulet. Man kan sitte og stirre, tankeskyve, visualisere i 20 minutter uten at noe skjer men så fort noe skjer i 2-3 sekunder omveltes hele opplevelsen. Man gjentar dette noen ganger og glemmer fort at man har forsøkt å bevege hjulet i 1200 sekunder og bare tilsynelatende oppnådd et resultat i noen få sekunder. Det er ikke sikkert hjulet gikk rett vei engang, men det avfeier man med ting som "Peh, jeg er jo nybegynner tross alt!". Alt fordi man ønsker at det skal være sant.
Jeg har et brennende ønske om at dette med ephemerale energier ol. skal være sant, spesielt psychokinetiske/telekinetiske evner. Alikevel er ikke ønsket så stort at jeg setter meg ute og fokuserer på et blad i en halvtime, for så å gi meg selv et digert, mentalt klapp på skuldra når vinden endelig flytter på bladet. Sunn skepsis og vitenskapelig fremgangsmåte har sin plass, og den dagen jeg har eliminert de ukjente variablene (f.eks. kan flytte et ikke-metallisk psi-hjul plassert under en glassbolle uten å på noen måte påvirke det med varme fra hender, statisk elektrisitet, osv.) er dagen da jeg virkelig vet ovenfor meg selv (og kan demonstrere ovenfor andre) at det er realitet.
|