Vis enkelt innlegg
Gammel 16-07-10, 18:03   #178
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

BiggieSmall; Jeg vet ikke, men jeg føler litt at uttalelsene dine faller ut i kynisme, det går jo an å bry seg om omverden, være det seg dyr, mennesker eller natur uten å bli vegetarianer eller treklemmer, liksom..

Men igjen, jeg synes det er litt tåpelig med å fortsette med en sånn nedlatende tone, det virker som om folk som er åpne for ting som ikke kan bevises (ennå) liksom skal være mindre begavede, og det er jo litt trist, da. Jeg får litt sånn Galileo Galilei-følelse av det hele..

Jeg skjønner hvor du vil. Ikke generaliser mennesker etc. Problemet er at det er riktig men samtidig er ikke verden i dens menneskelige virkelighet bare en "himmel full av stjerner", den er også vond, hard, urettferdig, farlig nettopp fordi ideologier, religioner og "profeter" gjennom så mange tusen år igjen og igjen har ledet til at barn. kvinner, menn dør og dør og dør og dør.

Gå tilbake til 50-60-70 tallet og les hva alle de store intellektene skrev om kristendommen i avisene. De MOSTE religionen uten blygsel og kjeppjaget den til den knapt er å finne igjen sin gamle form i små dalfører på sørlandet. Prøver en offentlig prest idag å snakke mot homofili (dvs. vær tro mot bibeltekst) kan han regne med å bli latterliggjort og må gå fra sin stilling.

Ikke slik med andre religioner og trosretninger. Da skal man være høflig og respektfull (ekko fra hva gamle prester mente?) og helst ikke motsi eller sette spørsmålstegn ved hvordan en ellers rasjonell person gjerne med høy utdannelse som utmerket godt vet hva logikk er og ikke er, kan stå og forsvare sin overtro ved å bruke samme logikk-argumentasjon eller når det feiler svare med det generiske "det er mer mellom himmel og jord"..?!

Og det er ikke snakk om å være mindre begavede, men at samme krav til rasjonalisme man bruker for å holde seg til Norges lover, eller et barns sykdom eller å ikke hoppe fra et fly uten fallskjerm, ikke har noen verdi når det kommer til å tro på ting som er uten repeterende målbar eksistens?!

Galileo var nettopp som meg og Plastbox, han pekte på målingene og matematikken og postulerte at jorden gikk rundt solen og ikke omvendt. Han gikk ikke til Paven og sa, "jeg føler på meg i mitt indre at alle planetene egentlig har sjeler, og jeg vil kalle jorden for GAIA..!" nei han skrev en tørr bok som beviste at jorden og de andre planetene gikk i bane rundt sola.

Fra Wikipedia:

Sitat:

Boken med tittelen Dialog om de to verdenssystemene som han gav ut i 1632, skapte så stor oppstandelse at Galilei ble stilt for en kirkelig domstol i 1633. Det som særlig provoserte den kirkelige myndighet, var ikke bare at han med denne boken hadde brutt et høytidelig løfte om ikke å presentere sin heliosentriske hypotese på nytt, men at han gjorde det på en måte som var særlig latterliggjørende for hans motpart. Dialogpartneren som i boken forsvarte det gamle syn kalte han Simplicissimus (omtrent: Den enkleste av de enkle, den dummeste av de dumme), og den som forsvarte det heliosentriske system latterliggjør Simplicissimus' argumenter gjennom hele verket. Til slutt lot Galileo Simplicissimus «vinne» debatten - med argumenter som han underveis hadde diskreditert.
Som en følge av rettssaken ble Galilei tvunget til å avsverge sin støtte til den «feilaktige lære». Pave Urban VIII beskyttet ham og gav ham en mild straff på grunn av hans alder og sykdom.[trenger referanse] Han fikk husarrest resten av sitt liv. Men Galilei fortsatte sitt arbeid og gav i 1638 ut boken Samtale og matematiske demonstrasjoner om to nye vitenskaper, der han skrev ned sine fysiske teorier. Disse ga grunnlaget for Isaac Newtons senere arbeid. Galileis Dialog sto på den katolske kirkes liste over forbudte bøker, Index Librorum Prohibitorum, i flere tiår. I 1992 beklaget Pave Johannes Paul II kirkens behandling av Galileo Galilei og i mars 2008 fikk han full oppreisning av kirken.

Mvh
BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat