Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?
Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.
Regner med at ganske mange produsenter er redd for at lavkarbo er en altfor liten gruppe til at det kan være lønnsomt å lage tilrettelagte produkter for.
Jeg tror dette er en utfordring. Markedet blir smalt hvis det ikke er attraktivt også for den "vanlige" befolkningen, og når du tar vekk karbo og erstatter det hovedsakelig med fett, får du et mye høyere kaloriinnhold enn i lavkarbo produkter. Det er mange som er kaloribevisste.
I tillegg har du utfordringene med kvaliteten. Det er ikke lett å få fullgod kvalitet når du dropper mel, sukker og gjær, selvsagt avhengig av hva slags mat du vil ha produsert. Jo lavere karbo innhold, jo værre er det å få fullgod smak, og hvor mange er for mye for kjøpergruppen? Jeg har f. eks kjøpt sjokoladebrownies fra Big Train (lavkarbo) som var kjempe gode, lagd med bla havremel, men det var ikke store stykket jeg kunne spise uten at det ble for mye karbo. - Men det gjorde jeg jo, når den først var der, nylagd og fin... -Jeg kjøper den ikke en gang til...
Du må tenke nøye gjennom hva slags varer som er verd å satse på. Jeg ville sagt iskrem, pasta, tortillalefser, de to siste kjøper jeg fra netrition, og er de eneste produktene jeg bestiller mer enn en gang- Uten at jeg har handlet i veldig(!) store mengder altså..
Jeg tenkte en stund på å starte import, og gjorde masse undersøkelser på dette, men det var et gedigent tapsprosjekt.
En løsning for prosjektet ditt er å starte med co- branding med eksisterende markedsaktører, i og med at du vil ha ulike typer produkter og hvis du ikke allerede har kunnskap om hvordan du lager varene..
Med tanke på Co- branding koster dette, og de du da produserer sammen med vil sannsynligvis sette krav til minste produksjon. Særlig hvis de skal være med på å utvikle oppskriften og må kjøpe inn tilleggs utstyr for produksjon. (Her har mattilsynet også en finger med) Best å finne noen små aktører.
For å starte et aksjeselskap trenger du 100 000 i egenkapital, så når du får det på beina vil jeg kjøpe ei aksje eller to jeg også ;-) For co -branding må du nok også regne med noen større investorer enn lavkarbo medlemmer vil jeg tro.
Det er jo ikke en liten jobb å legge seg ut på, har du vært i kontakt med ditt distrikts etablerersenter? Det er nyttig å slå av en prat..Innovasjon Norge er jo også en mulighet. Du kan få hjelp til å sortere tankene, søke om etablererstipend, tips om nettsider et, men dette vet du kanskje fra før?
Jeg jobber med å utvikle et næringsmiddelprodukt for tiden, og det er mye jobb, masse eu regler og krav til sammensetninger, merking etc... F. eks er det nå en ny lov om merking som nettopp har trådd i kraft, som gjør at det kun er visse påstander du har lov å bruke om produktet. Tror ikke "lav karbo" er en kategori, men f. eks "uten tilsatt sukker" "rik på proteiner" etc. Alle slike påstander skal søkes om, og det er krav til hver kategori.
Dette ble visst fryktelig langt, men jeg synes det er spennende i og med at jeg har en grunder i magen selv ;-) ;-)
|