Vis enkelt innlegg
Gammel 22-07-10, 16:07   #12
EmilyB
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Karber med Høy GI (sukker)er som å fyre med silkepapir; brenner fort uten mye nytte. Bare til forvirring/blodsukkerstigning. Fyrer for åpne vinduer eller åpner fettdepoene så alt fettet fyker inn til lagring istedenfor å gi energi.

Karber med middels GI, som bær og frukt feks er som å brenne med en tørr plank; tar ganske lett fyr og brenner en stund. Ganske greit for de som ikke har for mye trekk i huset, men trenger en lunk/ikke har problemer med blodsukker feks eller får søtsug av karber.

Karber med LAV Gi, som grønnsaker som vokser over jorda, brenner som en god bjørkekubbe. Tar litt tid å fyre opp, men brenner rolig og lenge. Stabilt fyring/blodsukker.

Dette er en av de beste forklaringene jeg noensinne har lest om dette!! Den skal jeg legge meg på minnet.

En annen faktor man bør ha i mente: for noen som trener mye takler kroppen karbohydrater litt bedre. Hvis jeg har bestemt meg for en planlagt utskeielse, som på påskeaften hvor jeg skulle skeie ut med masse godis, tok jeg meg en lang og energikrevende treningsøkt på treningssenteret. Resultat: la ikke på meg et gram. Jeg gikk faktisk litt ned.

Nå unngår jeg stort sett godis utenom spesielle anledninger og dette er ikke ment som noe pro innleg for karber, men de gangene jeg altså skal skeie ut funker det å legge inn litt mer trening utenom de regelmessige øktene. Og jeg tror at noen som trener mye og regelmessig ikke vil merke like stor effekt om de innimellom skulle spise litt mer karber enn de pleier.

Liten digresjon:
Lavkarbo er foressten et helt fantastisk kosthold for å oppnå resultater raskt på trening. Jeg brukte en måned på å bli døden nær på å løpe 6 minutter sammenhengende til å løpe 60 minutter sammenhengende. Jeg trente intensivt, men likevel. Jeg har aldri opplevd så stor treningsfremgang som på lavkarbo, og jeg kommer meg utrolig raskt etter øktene.

EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat