Sv: Kommer til å leve som nå, om jeg blir gravid!
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Mener det var dr. Hexeberg som sa noe om at man må huske på at man skal ha karber nok til 2 hjerner og at den ene i tillegg er i utvikling under hele svangerskapet!
Ville nok aldri ha gamblet med barnets utvikling og sørget for å holde meg ute av ketose! Er ikke mange kabrene ekstra som skal til!
Opprinnelig lagt inn av jvb, her.
Altså er kolesterol og stabile fettsyrer viktig for at cellene skal fungere optimalt, både i hjernen og resten av kroppen.
Helt enig, men det er ingen grunn i det hele tatt til at de ekstra karbene skal komme fra mel og sukker - som andre også har nevnt.
(I egenskap av å være mann så er jo uansett maltitol det nærmeste jeg noensinne kommer til å oppleve fødselens under in persona )
Her er hva dr. Hexeberg sier på Nettmøtet i Dagbladet:
Svangerskap
- Hvordan passer en slik diett i et svangerskap og under amming? Jeg har hørt at man ikke skal "slanke" seg i slike perioder
Innsendt av: Cecilie
La oss si at du lever på lavkarbokost med ca 50 g karbohydrater per dag. Så blir du gravid. Da er det en ekstra hjerne under utvikling som trenger litt sukker. Øk med ca 5 g karbo per mnd slik at du ved fullgått svangerskap inntar 90-100 g karbo. De tradisjonelle eskimokvinnene fikk ikke mange karbohydrater i svangerskapet og det var ikke noe problem. Men optimalt var det kanskje ikke. Man trenger ikke gi kroppen ekstra arbeid under en graviditet hvis man ikke må. Det samme gjelder for amming - prøv med 100 g per dag.Noen av mine pasienter har selv valgt å innta 20 g karbo per dag mens de ammer uten at det har vært problem verken for mor eller barn. Man må prøve seg litt frem. Det viktigste er at mor og barn trives.
|