Peewee kattedo (trepellets)
Nå har jeg prøvd en to-delt kattedo med trepellets i stedet for sand/perler i 2 1/2 uker, og jeg er så utrolig fornøyd med PeeWee-kattedoen! Den funker BEDRE enn dyr kattesand fra dyrebutikk og så er den mye, mye billigere. Jeg hadde ikke trodd at det skulle være noe revolusjonerende greie og faktisk funke så bra som de reklamerer for, men det gjorde den søren meg! Det er helt supert! Og så kan man kjøpe trepellets på felleskjøpet for en billig penge. 16 kg for 50 kr! Og 16 kg trepellets vil holde i flere måneder med én katt. 2 voksne katter og to kattunger har brukt ca 5 kg trepellets på 2 1/2 uker.
Svensk demonstrasjonsvideo
Her er en nederlansk versjon som viser bedre hvordan den funker
De reklamerer for at den er:
- Helt luktfri (stemmer, bortsett fra litt trelukt. Men så lenge det ikke er kattepisslukt, så er jeg fornøyd)
- Økonomisk (helt klart!)
- Støvfri (jepp! Og ingenting henger med på potene ut av kattedoen)
- Miljøvennlig (jepp! Sagesponet kan kastes i kompost, eller til og med brennes)
- Hygienisk (ja, trepelletsene virker rene som bare det, selv etter noen ukers bruk)
- Bra for katten (tror da det)
Og så vil jeg også legge til at det er lettere å "tømme" kattedoen. I tillegg til at kattebæsjen blir tørket ut (uansett hvor bløt den er så funker det fint) så er det så lett å få ut det som er brukt. Man rister litt i doen eller skraper med spaden slik at alt sponet faller ned i nederste boks, plukker ut kattebæsjen fra toppboksen, og så spar man ut (eventuelt heller ut) sagesponet fra bunnboksen. Så tar man 1-2 spader med pellets fra toppboksen til bunnboksen, og så er den good to go.
Jeg anbefaler dette til alle som har kattedo eller som skal kjøpe kattedo! Og kanskje nevne at jeg har ingenting med produksjon eller salg å gjøre, jeg er bare en vanlig kunde som er veldig fornøyd.