Sv: Kommer til å leve som nå, om jeg blir gravid!
Nå har jeg ikke lest alle svarene, men jeg sitter her med en 5 uker gammel baby etter et svangerskap hvor jeg fikk konstatert svangerskapsdiabetes veldig tidlig i svangerskapet, så jeg påberoper meg litt mer kunnskap om hva som er bra kosthold i svangerskapet enn den gjengse mannen i gata . Jeg fikk tett oppfølging av lavkarbovennlige jordmødre og endokrinologer gjennom hele svangerskapet, og det er veldig viktig at man ikke er i ketose i svangerskapet. Ikke nødvendigvis fordi det er farlig, men fordi man ikke vet hvordan fosteret reagerer på ketose og fordi man naturlig nok aldri kommer til å forske på det.
Å ikke være i ketose (som du kan være selv om du ikke får utslag på sticks) betyr ikke nødvendigvis at man kaster i seg poteter, pasta og sjokolade. Sats heller på et Lav GI kosthold a'la Lindberg. Mine karbohydrater gjennom svangerskapet kom fra belgefrukter (bønner/linser), grønnsaker, bær, nøtter og pumpernikkel. Lå vel på +/- 100 gram Lav GI karbs om dagen. Hadde jeg vært deg ville jeg ligge på et høyere nivå enn 20-30 gram karbs om dagen under et svangerskap for å være sikker, f.eks. 70-100 gr. Fosterets utvikling er ikke noe man vil gamble med, eller?
|