Sv: Conscious Chocolate
Sjokoladeprinsens sjokolade skal jo være laget av råkakao, som den du nevner, så sånn sett er den et godt alternativ, og maltitol -enn hvor ubehagelig effekten kan være med et noe betydelig inntak, så er det ikke kunstig i ordets rette forstand 
Ellers synes jeg det er skikkelig godt å lage egen sjokolade av Black and Greens 85% eller Max Havelaar 86% (fåes kjøpt på Deli de Luca og noen velassorterte butikker som f.eks Meny), cocosa og hakkede nøtter, alt smeltes i vannbad, blandes sammen og helles over i isterningformer e.l. Jeg har bare gjort det én gang for lenge siden, ettersom råvarene er relativt dyre, men gud, så godt! Det er forsåvidt sukker i disse sjokoladene, men det er forsvinnende lite, og kakao har også kh i seg selv, men de er langsomme. Og de sjokoladene jeg nevner har rårørssukker, enn om det ikke gjør noen forskjell for blodsukkeret så blir det ikke like ekkelt-søtt som med raffinert sukker.
Man kan sikkert bruke en billigere mørk sjokolade, som f.eks Freia Premium, men etter å ha smakt økologisk kvalitetssjokolade, så synes jeg den blir ganske pappaktig i sammenligning.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|