Vis enkelt innlegg
Gammel 29-07-10, 17:14   #17
EmilyB
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Klarer seg ikke uten ..."

Ifølge tannlegene kan sukkerfri brus også skade tennene:

For tennene er sukker og syrer skadelig. Sukker kan gi hull (karies) og syrene (som kan være forskjellige) gir etseskader som ser ut til å være et økende problem. Kullsyre slik du finner det i Farris og andre tilsvarende produkter regnes ikke for å skade, og sistnevnte produkt har ikke spesielt ugunstig surhetsgrad. Også juice inneholder syre som kan gi etseskader hvis du drikker mye av det, ofte.
Så: sukkerholdig brus kan gi karies og etseskader, sukkerfri brus kan gi etseskader. Etseskader kan man også få av sukret eller usukret saft og juice, avhengig av innholdet av fruktsyrer.
Vann med og uten kullsyre kan man føle seg rimelig trygg på hva tennene angår.Carl Christian Blich

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/14/476725.html

I følge tannlegen min er brus, både sukkerholdig og sukkerfri, samt frukt skadelig for tennene. Jeg husker jeg stusset på sistnevnte, da han sa det i sin tid. En annen ting som er viktig, hvis man først skal drikke brus er å drikke alt på en gang. Skrukorken er en stor fiende for tennene, for smådrikking og småspising bidrar også til syreangrep. Det kostholdsregimet som anbefales i dag, med å spise små porsjoner og ofte, er forferdelig for tennene hevder tannlegen min.

EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat