Vis enkelt innlegg
Gammel 29-07-10, 20:57   #37
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Helt enig med Tommygutt!

Jeg leste en bok av en legendarisk britisk løper, Gordon Pirie, han sa det så enkelt som at de fleste som løper, løper sine raske turer for sakte og sine rolige turer for fort. Det synes jeg er et godt poeng.

Jeg har fått opp interessen for treningsaktivitet som påvirker hormonnivåer på en gunstig måte. Spesielt er det gunstig å trene slik at utskillelsen av veksthormon stimuleres. Stikkordet er da høy intensitet. Ikke dermed sagt at alle øktene skal være beintøffe, men en viktig del av treningen, feks ift løping, vil da være korte økter med intervaller hvor arbeidsperiodene er feks 30 sek med full spurt, og så "hviler" man i 90 sek. 8 slike perioder skulle tilsi en økt på ca 20 min inkl oppvarming. En slik økt kan for mange være mye mer gunstig enn å gampe rundt i timesvis. Slike økter er også gjennomførbart for overvektige, det kan gjøres på sykkel feks, eller elipsemaskin. Relatert til tittelen på tråden, hvilket pulsnivå brenner mest, så er svaret enkelt. Høyt pulsnivå i et gitt tidsrom forbrenner mer enn lavere puls. Og fokuserer man på å trene slik at kroppen produserer de riktige hormonene, så kan man øke fettforbrenningen ytterligere, og ikke bare i den lille stunden man har joggeskoene (jeg mener løpeskoene) på

Dr Mercola, blant mange andre, snakker om dette. Sjekk ut mercola.com, han har en enkel og grei tilnærming til dette. Han forteller også om sine erfaringer med denne typen trening, og hvordan hans nivåer av veksthormon hadde skutt i været etter han begynte med denne typen "peak 8" trening.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat