Vis enkelt innlegg
Gammel 29-07-10, 23:19   #187
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Som jeg sa, ingen troende kan gi et svar på spørsmålet. Svarene er bare vissvass og tullball som ikke har noen relevans i det heletatt.

Jeg forstår hva du forsøker å gjøre og du tror kanskje du var fryktelig lur som antyder at det kan være noe feil med meg som ikke opplever det du gjør. Den skulle du dog tenkt litt gjennom før du postet, for logikken bryter fullstendig sammen ved mer enn noen få sekunders ettertanke.

1. Menneskers opplevelse av verden er (med unntak av noen få, syke individer) identisk.

Dette måtte jeg bare svare på! For tiden arbeider jeg med en masteroppgave der jeg som teorigrunnlag i hovedsak støtter meg på fenomenologi. Innen den filosofiske retningen er faktisk det at alle mennesker oppfatter verden forskjellig en av grunnsetningene. Dette er da for eksempel basert på det av vi velger ut deler av verden som vi oppfatter, og så er det mye som går oss hus forbi. Tenk bare på vitneutsagn i politisaker... Det vi "velger" å oppfatte er basert i stor grad på tidligere opplevelser, men utvelgelsen skjer vel først og fremst ubevisst, det er ikke slik at vi bestemmer oss for hva vi vil se. Om to personer er tilstede på samme geografiske sted kan de oppleve det veldig annerledes, den ene har kanskje hatt fine opplevelser på et lignende sted før og blir fylt med positive følelser, og opplever stedet deretter, den andre kan ha en mer likegyldig følelse, eller t.o.m. føle frykt... Dette ble litt off topic, men. Og litt vanskelig å forklare kort. I alle fall er det at mennesker opplever verden på forskjellige måter ikke noe sykdomstegn!

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat