Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-10, 04:38   #10
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.

Jeg orker ikke kverulere med deg om dette en gang til. Jeg har ingen veganmisjon å fare med. (Gjesten her var for øvrig vegetarianer, ikke veganer.).

Men: Jeg lurer på (og dette er way out i forhold til trådstarters spørsmål) hvordan du hadde reagert om din vert/andre tenkte slik i forhold til ditt valg av kosthold? Slik som det er høyst forskjellige meninger om f.eks. veganisme, er det også det om lavkarbo.
Du blir invitert på middag, og hva står på menyen? Jo, la oss si... hm. Hva med ovnsbakte poteter med smør til. Så kunne du jo bare spise smøret, siden fett er så bra...

Poenget mitt er: Bør man ikke ha respekt for folks valg av kosthold/livsstil, selv om man evnt. ikke støtter/forstår det?

Først og fremst.. om noen serverte meg bakt potet fremfor en 5-minutters pannestekt kotelett hadde jeg blitt lett fornærmet (men antageligvis spist og kost meg). Forslaget mitt var i grunn salat og bakt potet med hjemmelaget kryddersmør (skulle sagt margarin såklart, ikke meierismør), og med tanke på hva gjesten spiser samt mitt kjøkkenreportoar.. Vel, syntes ikke menyen var veldig fornærmende i grunn.

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Respekt er et godt nøkkelord

Fullstendig enig med dere begge, man skal absolutt gjøre sitt ypperste for å respektere valgene andre tar. Nå er sammenligningen du (Coopteddy) drar alikevel meeeget søkt, da det finnes tonn på tonn med vitenskap og bokstavelig talt et par århundrer med godt dokumentert erfaring som støtter lavkarbo som et sunt kosthold. På den andre siden skal man ikke lese mye om hvilke stoffer kroppen trenger og hvilke stoffer det faktisk er mulig å få fra grønnsaker, bønner, ol. for å se at dette er et katastrofalt kosthold for helsa.

Og for klarifikasjon: gjesten var veganer. Mer spesifikt, lacto-veganer som de selv kaller det.

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

..5 voksne, hvorav en veggis (ikke kjøtt, fisk og egg) og to barn..

Når det gjelder respekt.. ja, jeg respekterer valgene folk tar som ikke går utover andre, forsøker å følge Kardemommeloven. Men etter den nte kostholdsdiskusjonen med en veganer/vegetarianer innså jeg at dette ikke har noe med fornuftig ernæring å gjøre. Det er religion, og en troende kan aldri vendes bort fra sin tro med fakta, da fakta i utgangspunktet ikke er nødvendig for tro. Når man alikevel velger å kjøre et løp basert på hva man "tror" er bra og skader seg selv (og eventuelle barn osv.) i prosessen.. det har jeg vanskelig for å respektere.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat