Sv: Julistarternes tråd
Heisann!
Etter å ha lest mye og er ketolyse starter i Juli tenkte jeg å komme i gang med å dele litt erfaringer. For 3 år siden veide jeg 135 kg (190 høy) og har sakte men sikkert gått ned til 115 kg, gjennom å bare begynne å trene ett par ganger i uka og kutte ut mer kalori holdig mat. Ville nå sett litt fart på prossessen og lette litt på nett og landet på ketolyse, satt i gang for tre uker siden og er nå på 107, målet er å få BMI på normalvekt og må da under 90 (altså ned 17 kg til)
Jeg har gjennom livstil omleggingen blitt glad i å trene. Nå trener jeg fem ganger i uken pluss jeg går en del i skog og mark. Jeg har siden påske gått på spinning tre fire ganger i uken og avslutter disse med en halvtime styrketrening. Jeg har en kjenning i den lokale sykkelklubben og ble dratt med på noen treninger med disse i forrige uke, nå har jeg kjøpt racer sykkel og klær/sko og fyker bortover landeveien. Har vært i ketose i to uker, og merker jeg blir helt skutt etter trening i går og forigårs. Jeg spiser omelett med ost etter trening i tillegg til masse vann. Men etter trening er resten av dagen ødelagt, jeg ligger på sofaen og klarer ikke røre meg før jeg får kreket meg til sengs, kvalm og veldig svimmel når jeg reiser meg. I går syklet jeg fem mil, brukte 1, 40 (ja det går selv med 107 kg på en sykkel når man sykler i gruppe og blir pushet og får råd om teknikk og utstyr, fantastisk sport, anbefales) og var helt ferdig, hadde ikke lyst på mat, tvang i meg vann, kvalm og skjelven. De andre jeg syklet med hadde blandet sportsdrikker som inneholder mye karb, de hadde også disse sportsbarene de tok etter trening med mye karb. Jeg avsto fra disse, men er det lurt å ta karb i forbindelse med trenings restitusjon, og får det noen konsekvenser for den videre fremgangen?
Kosten min har har de siste ukene vært:
Frokost 2 egg, fire skiver bacon, 1 tomat, ca 20 skiver agurk, 1 halv grønn paprika.
Lunsj: salat (iseberg, mais, tomat, agrk, rød løk) med fetaost og olivenolje.
Middag: en kyllingfilet eller en skinkebiff eller laksefilet eller annen fisk eller rent kjøtt med kokte grønnsaker til (broccoli, blomkål, gulrot etc)
Kvelds: osteomelett med salat med fetaost og olje.
Jeg drikker alltid minumum en halv liter vann til hvert måltid pluss ett glass nå og da.
Har klart å holde meg til dette, men begynner i dag og i går og kjenne meg matlei, så skal begynne å lete etter andre oppskrifter :-)
Er det noe her jeg som har mye karb? har ikke fått lest hele boken, men stixen gir utslag med en gang, selvom den ikke blir like mørk lilla som på boksen.
Sitter med en følelse av at jeg ikke har nok energi, selvom jeg ser at magen forsvinner mer og mer dag for dag, jeg er generellt ikke glad i fett, fikk dette inn med morsmelken, har alltid hatt skummet melk da vi var barn, aldri smør på brødskivene, alltid skjørt bort fettet fra koteletter o.l. så det sitter veldig i ryggmargen at fett er ikke bra. Var aktiv idrettsutøver på nasjonalt nivå frem til jeg ble 17/18, da kom latmannslivet og kiloen rant på frem til jeg begynte å ta kroppen på alvor igjen da jeg var 30 nå er jeg 33 og vil virkelig komme i form igjen.
Nå ble det mye skriving til å være første innlegg, men håper noen har litt tips for å få mere energi og om noen har erfaring med karb påfyll etter trening og synspunkter til min kost :-)
Jeg drar til kreta om en uke og skal være der i to uker, har noen tips for hvordan komme seg gjennom de to ukene uten å skjeie helt ut:-)
Ha en fin sommer:-)
|