Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-10, 15:25   #16
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Herregud, lette etter en "Siter"-knapp å bruke men det var så mange svar at jeg bare gav opp. Er det virkelig ingen av dere som forstår poenget mitt?

På et personlig nivå synes jeg det er absolutt forkastelig å ta valg med voldsomt negative konsekvenser fordi man ikke vet bedre. Jeg synes faktisk i grunn det er forkastelig å ta et hvilket som helst valg, enten det har konsekvenser eller ikke, uten å vite hvordan det påvirker ting. Vi er tross alt der vi er fordi vi fikk en hjerne som kan løse problemer, lære, konseptualisere, osv. Skammer meg når jeg møter på mennesker som tydeligvis har lagt den igjen hjemme (og nå snakker jeg IKKE om noen her inne, bare så det ikke tolkes dønn feil det også!). Igjen sammenlignes lavkarbo med veganer-kost noe som jeg igjen må presisere at er som å si "Vel, la nå folk tro at jorden er flat! Noen føler det er rett på samme måte som vi føler det er rett at den er rund.". Vel, sånn er det ikke. Når vitenskapen sier at jorda er sånn omtrentlig rund, så er den faktisk rund!

Her går det igjen på subjektivitet og opplevelse vs. objektivitet og fakta, et konsept ufattelig mange bommer fullstendig på når jeg forsøker å føre en samtale om noe som på noen som helst måte berører dem (aka: en interessant samtale). Ja, en veganer tror vegankost er det beste for dem, men det forrandrer faktisk ikke hvordan kroppen deres fungerer.

Godt poeng Imse, men dersom vi alle faktisk hadde spist slik vi skulle (altså 30-50g karbohydrater om dagen fra friske grønnsaker) så hadde vi kunnet kaste pillene søpla. Dagsrasjoneringen min med Ketolysepiller (kjøpt for sikkerhets skyld mtp. vekttap) inneholder 200mg magnesium, kalsium og kalium, 15mg sink og 100ug selen. 100g brokkoli inneholder (bland masse annet nyttig):

Kalsium 44.00 mg
Kalium 396.00 mg
Magnesium 20.00 mg
Sink 0.50 mg

mens 100g av den beskjedne tomaten inneholder:
Kalsium 130.00 mg
Kalium 449.00 mg
Magnesium 26.00 mg
Sink 1.10 mg

Hoveddelen av sink jeg får i meg er dog fra animalske kilder, da dette er der den høyeste konsentrasjonen av stoffet finnes. Vi på lavkarbo lider ingen mangelsykdommer om vi gjør jobben vår skikkelig. 30-50g karbohydrat fra ting som spinat, tomat, brokkoli osv. og vi hadde alle hatt vitaminer, mineraler og sporstoffer tytende ut av øra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det ville jeg i hvert fall ikke gjort, med mindre det var en god venn og vi kunne ta det i en litt spøkefull tone. Jeg husker bare hvor mange som skulle "frelse" meg i de 6 årene jeg var vegetarianer, og som kom med alle argumentene jeg hadde hørt før. Bla. var jeg jo slem som stjal maten til dyrene.
Det blir jo (selv om kostholdene ikke er de samme) det samme med de som prøver å "hjelpe" oss til å gå bort fra lavkarbo fordi det er så farlig for hjertet osv. Jeg opplever (mer før enn nå) det samme nå som da jeg var veggis, altså at folk skal opplyse meg om kostholdet mitt og om hva som egentlig er sunt og usunt. Og sånne belærende folk får jeg brekninger av.

Ser selvsagt det, men mente ikke at man skal slå veganere over hodet med ei frossen steik heller. Alikevel føler jeg argumentet er tåpelig, for om du skal få lov til å se bort fra fakta og viten, og sammenligne lavkarbo med veganisme.. vel.. smak på denne: "Vi må da la pasienten leve på et glass vann og en agurkbit om dagen, hun føler jo dette er riktig kosthold for henne! Anorektisk-schmanorektisk, hun tror det er rett, da må vi respektere det!". Vil du støtte opp under kostholdsvalgene til en anorektiker? Ta i betraktining at subjektivt er anorektikeren og veganeren i samme bås, de er like overbeviste som oss. Alikevel, anoreksia nervosa er en tilstand man dør av og der har du fakta, på samme måte som at et veganerkosthold nær sagt garanterer alvorlige, etterhvert livstruende mangelsykdommer.

Det er mange såkalte "moralske vegetarianere/veganere" som holder seg unna alt av produkter dyr må lide for at vi skal få. Disse burde gjøre både seg selv og dyrene de er så glade i en tjeneste og kjøpe varer fra en gård eller et marked i nærområdet. Det er virkelig bare én stemmeseddel vi har, og det er lommeboka.

Sist redigert av plastbox : 30-07-10 kl 15:42.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat