Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.
Det forklarer en del.. Noen som vet hvorfor det skjer? Jeg vil gjerne beholde håret mitt!
Kort eller langt fortalt: Kroppen din får ikke den næringen den er vant til og den går til "streik". Den næringen kroppen nå får må den prioritere bruken til, og dermed er det de viktigste oppgavene først, sånn som at du får blodgjennomstrømming og at du puster og sånn . Håret er helt nederst på kroppens prioriteringsliste, dermed så vil den ikke gi masse næring til håret under denne prosessen. Håret går i hvilefase, og resultatet er at etter noen måneder så opplever man massivt hårtap.
Sakset fra huddoktoren:
Hårvekst foregår syklisk i tre faser: - Vekstfasen (den anagene fase).
I vekstfasen vokser håret. Vekstfasen varer 2-6 år, avhengig av hvor på kroppen håret vokser. På ethvert tidspunkt er 90 prosent av håret på hodet i vekstfasen.
- Overgangs-/svinnfasen (den katagene fase).
I overgangsfasen holder håret opp med å gro. Hårsekkene blir inaktive og begynner å skrumpe inn.
- Avvisnings-/hvilefasen (den telogene fase).
I hvilefasen endrer håret karakter og beveger seg mot overflaten av huden, for til slutt å falle av. Hvilefasen varer vanligvis et par måneder.
Heldigvis har hvert enkelt hårstrå og hår sekk sin egen uavhengige vekstsyklus, og normalt mister man derfor ikke alt håret på én gang. Gjennomsnittelig mister man 100 hår om dagen.
Ved telogen effluvium er dette altså betydelig antall større hårstrå som mistes. Selv mistet jeg i gjennomsnitt 700 hårstrå pr. greiing. Og ja, jeg talte dem  . Ikke rart jeg mista over halvparten av håret mitt.
Slanking er ne type stress for kroppen, og det er det samme som skjer under slanking med håret, som skjer med de fleste kvinner etter fødsel. Håret blir rett og slett ikke prioritert av kroppen.
Men frykt ei. Vi som har tatt den tunge veien med hårtapet vet råd, så kanskje du slipper dette  . Behandling kan innebære å; - Sørge for minst 1500 kalorier pr dag.
- Spise mye fisk
- Massere hodebunnen ofte
- Ta ekstra tilskudd av b-vitamin
- Slutte å bruke BILLIG SJAMPO FRA REMA ETC. Kjøp salongsjampo, den er dyrere, men varer til gjengjeld mye lengre.
- Bruke hårdråper fra SP som balanserer hodebunnen.
Det mest effektive og det jeg ville brukt penger på om jeg først var villig til å bruke masse penger på å redde håret er å kjøpe sjampo fra NISIM. ( www.nisim.no eller utvalgte frisørsalonger). Jeg ville også kjøpt ekstrakten. Men nb: Den koster flesk. Nisim er urtesjampo spesielt konstruert for å forhindre hårtap. Den renser hodebunnen og stimulerer håret til gjenvekst. På de fleste så stopper den hårtapet på en uke. Det eneste er at man må, og jeg understreker må, følge instruksene for bruk de første 8 dagene. Man må i disse dagene vaske det hver dag, og man må bestandig sjamponere håret TO ganger når man vasker det.
|