Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-10, 00:24   #125
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
scartz er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Syntes du hadde ett flott innlegg, Nellie! Synd at noen oppfattet den som krass eller provoserende, jeg vet at det ikke var dette du var ute etter. Jeg oppfattet det som en tankevekker...

Jeg har selv lagt merke til at der er så utallig mange tråder med quick fix, erstatninger og stort bortfall fra den egentlige dietten man startet med at man kan bli litt oppgitt til tider. Det er ikke ment som kritikk mot nybegynnere, det er heller min generelle oppfatning av forumet den siste tid. Jeg er ingen lavkarbo "saint"; Sannheten er at jeg er elendig til å holde lavkarbo-livsstilen, men det betyr ikke at jeg er redd for å uttale meg om hva som oppfattes som et sunt/usunt matinntak evt forhold til mat.

Ja, folk er forskjellige. Men er det til å argumentere at naturlig mat er sunn mat for alle? Der vil sikkert alltids være unntak, men det ville ha blitt ett ufatlig langt innlegg om alle mulige variabler skulle tas med i bildet. Her må man nesten begrense seg til det generelle menneske.

Jeg tror ikke man trenger grønnsaker for å ha ett variert kosthold. (For meg er variert = alle nødvendige næringsstoffer). Men jeg tror man må være ganske obs på hva maten inneholder å sikre seg at man ikke får mangler. Poenget er nok ikke "hvor mange dl fløte er sunt/usunt", "hvor mange oljeshots", "sjokoladekaka som ikke gir blodsukkerstigning" osv, men mer at man skal ta det litt mer med ro... Lavkarbo er en livsstilsendring. Det vil kreve tid, tilpasning og tålmodighet. Jeg spør meg selv nesten hver dag hvor mange "quick fix" jeg skal igjennom før jeg forstår at en sunn livsstil krever så utrolig mye mer.

Jeg starta lavkarbo for å gå ned i vekt. Nå spiser jeg lavkarbo kun for helsa, med vektnedgang som en positiv bieffekt

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat