Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"
Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.
http://www.side2.no/helse/article2951214.ece
På Side2 har de en artikkel der de riktig påpeker at slike turer til England ikke hjelper i lengden. Det har de rett i, men de mener fremdeles der er fordi vi "ikke rører på oss" at vi blir overvektige..
Jeg fatter ikke hvordan fagpersoner kan sitte og si slike ting? Hva er det som feiler dem egentlig, har de absolutt ingen evne til å ta til seg noe fra forskning som motbeviser det de blir sitert på i slike artikler??
Sukk..
Men det er vel en av årsakene, er det ikke? Et mer stillesittende liv, samt kostholdet? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne de sterke reaksjonene på denne artikkelen som prøver å få fokus på at aktivitet og lek er viktig? Selvfølgelig bør man jo også ha et fokus på kostholdet, og jeg skjønner veldig godt poenget ditt at barns fedme i stor grad kommer av et kostholdt basert på karbohydrater.
I vårt samfunn i dag er det skremmende å se hvordan enkelte barn passivt leker med pc, tv-spill etc. I timesvis. Dette går utover helse, både fedme, motorikk og annet. Om man gjennom ulike prosjekt kan få til samlinger, leir etc hvor man leker og gir barna mulighet til å lære hvordan man kan leke fysisk er vel det bra?
|