Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-10, 11:56   #6
pityriasis
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Høy blodprosent og ellers fantastisk helse

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dette er kun snakk om en lett forhøyet blodprosent og er nok ikke skadelig i det hele tatt!
Men det finnes en sykdom som heter hemokromatose. Da har man veldig høy blodprosent og jernet blir faktisk avleiret i organer og ledd og kan på sikt være svært skadelig.
Er vanskelig å oppdage hos kvinner under overgangsalder, da vi blør vekk en del av overskuddet hver måned. Bruker man derimot prevensjon som hindrer blødninger, kan det debutere tidligere!

Dette er ikke riktig. Hemokromatose er avleiring av jern og for høye nivåer av jern, JA - men har ingenting med høy blodprosent (hemoglobin) å gjøre!

Du hadde en hgb på 15,5. Øvre referanseomr for kvinner er 15,0. Det skal sies at dette ikke er en meget nøyaktig test, så variasjoner opptil 7% er normalt. Det er derfor mulig at du egentlig har en hgb under 15. Ellers kan hgb stige lett ved dehydrering. Uten andre avvikende prøvesvar eller symptomer ville jeg ikke bekymret meg for en hgb på 15,5.

Så senk skuldrene og gled deg over god helse!