Sv: Overspising
Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.
Jeg gikk for maaange år siden på et Grethe Roede kurs. Jeg fikk faktisk med meg en fornuftig ting som jeg har hatt med meg videre.
Kursdama sa at hvorfor i alle dager bruke kroppen som søpledunk. Hvis det ligger igjen litt mat på tallerken og du er mett. Er det da bedre å bruke kroppen som søpledunk, enn å bruke søplebøtta som faktisk er lagd for formålet?
Jeg er også oppvokst med brød, poteter og spis opp maten din. Fikk ikke engang forskyne meg selv, og måtte spise opp maten!! Så jeg har også hatt en jobb å gjøre i forhold til dette. Denne ene setningen fra kursdamen hos GR har faktisk vært med meg som et positivt mantra.
Har en i familien som er et glimrende eksempel på dette. Hvis det f.eks. er igjen litt is, så kan han ikke helle den ut i vasken, han må da heller spise opp selv, selvom han er supermett og blir kvalm. Og da sitter jeg der og ser på han, hans store mage og hører at han er kvalm, og tenker at hadde ikke den isen gjort seg bedre i vasken enn i hans mage . Han fungerer som en nyttig påminner for meg, han vet bare ikke selv at han har den funksjonen .
Kjenner meg igjen i mye av det her. Skal prøve å ha han i familien din i bakhuet heretter.

|