Sv: Min vei til sunnhet
Jeg synes Photobscuras forslag om Fedon høres ut som en god idé. Du skriver at du ikke vil endre kostholdet totalt, men hvis ditt nåværende kosthold innebærer periodevis sulting med lavkalori, og store utskeielser med høykarbo innimellom, så vil jeg tro at du kommer til å trives godt med å endre kosthold!!! Fremfor alt fordi lavkaloridiett kombinert med stadige sprekker ikke gjør så mye godt for selvtilliten.
Nå banner jeg nok i kirken, jeg som er såpass ny på forumet også (!), dette er nok ikke alle enige med meg i: Hvis du følger Fedon, men spiser en liten mengde godteri på lørdager (ikke hele lørdagen, og en temmelig begrenset mengde), så tror jeg du vil oppleve postive effekter over tid. Det er nok bedre enn å tidvis sulte seg, for så å ta ukontrollert av på sukker- med påfølgende dårlig samvittighet og følelsen av å ha mislykkes. Dette er altså ikke det aller, aller beste alternativet, men bedre enn uplanlagt sprekk og jojoslanking. Det tar litt tid å bli vant til et lavkarbo/ lavere GI kosthold, men det plagsomme søtsuget blir fort borte for de fleste - så det kan hende at du faktisk velger å skippe lørdagsgodteriet :-)
Det er som ikke er så bra med å "unne seg" lørdagsgodteri, er at det opprettholder sukkeravhengigheten - så for din egen del, kan det være lurt å fosøke å kutte det helt ut noen uker. Det har i allefall gitt meg en aha-opplevelse.
Lykke til, uansett hva du velger!

Fra snoking etter snop til jakt på bedre helse :-)
|