Sv: Er det nødvendig å telle kalorier?
Tja, jeg vil nå hive litt brensel på bålet og si meg bittelitt enig med samboernekteren.
Det ER nemlig slik at noen ikke går ned dersom kaloriintaket overskrider en viss sum. Men det er også sånn at noen kan spise 4000 kalorier og fremdeles gå ned i vekt. Det handler litt om genetikk. I tillegg tror jeg personlig også at det handler litt om HVA du spiser, og at du ikke spiser f.eks partystoppere. Kanskje du spiser 2500 kalorier og går ikke ned, men du spiser også masse nøtter hver dag. Nøtter har jo flere hundre kalorier i seg så det finner du ut skal kutte for å få vekta til å rikke seg. Så gjør den det. Men det kunne jo hende at du bare hadde intoleranse mot nøtter og at du fortsatt kunne spist 2500 kalorier 
Teoretisk sett skal man slippe å telle kalorier på lavkarbo, og så lenge man går ned i vekt uten å gjøre det, så er det jo greit, men når vekttapet stagnerer litt kan det være greit å følge med på antall kalorier inn. Personlig ser jeg ikke helt problemet. Om man teller kalorier eller om man teller karber må jo gå for det samme. Det er jo telling av ett eller annet
Atkins sier forøvring at selv om man ikke skla telle kalorier på slike dietter, så skader det jo ikke å holde ett visst oppsyn med inntaket av kalorier. De anbefaler ca 1500 til damer og 1800 til menn. pr dag.
|