Sv: Proteiner
Her kan du lese litt om det dr. Torkil selv sier om proteiner:
Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.
Hei
Er man på ketolysekuren vil alt for mye protein medføre at en del av proteinet forbrennes. Aminosyrene nedbrytes i leveren og kan da frigjøre glukose som er kjernen i alle de 22 aminosyrer som alle proteiner består av. Dette kan hemme vekttap og faktisk få en ut av ketose.
Derfor må man ikke spise for mye protein, og med forbud mot for mye karbohydrat blir det bare fett igjenn, derfor må man spise en god del fett.
Jeg mener ikke man bør regne så veldig på dette men benytte oppskriftene i "slank med ketolysekuren" inntil man har så god kunnskap at man kan eksperimentere noe mere på egen hånd.
Vennlig Hilsen
Torkil 
Hei
Jeg har fått en PM med bla. følgende innhold:
""Vet ikke om du har sett ovenstående tråd. Har lest boken din igjen, men finner ikke noe om antall proteiner. Er det riktig som Nille skriver, 0,8-1,5 g pr kg kroppvekt? Det blir begrenset inntak.
Men er man i ketose brenner man vel fett. Altså man kan vel ikke være i ketose og legge på seg samtidig??
Hvis du har tid, ville jeg - og sikkert de andre bli kjempeglad for en kommentar fra deg i tråden."
Proteininntaket skal ikke være for stort når man følger ketolysekuren og jeg støtter Nilles anbefalinger. I tråden er det også henvisning til hvor mye protein det egentlig er i forskjellige matvarer, det er jo ikke tale om 80 gram kjøtt pr dag maks, men rent protein uten vann.
Ved stort overskudd av protein vil overskudet nedbrytes til aminosyrer og forbrennes i leveren. Ved forbrenning frigjør hver aminosyre et molekyl glukose (som er ryggraden i alle 22 aminosyrer) og det kan hemme vekttapet.
Ketose er i seg selv ingen garnti for vekttap. Men da det er en dyr forbrenningsmetode som demper sult og gir mye energi, vil det ofte medfører et hyggelig vekttap. Men man kan ikke spise en ubegrenset mengde mat.
Håper det var litt oppklarende.
Torkil
hei
20 gram , det er jo bare en liten smakebitt av en biff.
Jeg har aldri regnet protein, men gjort som man bør gjøre, spist lite KH og mye fett, da blir det som er igjen protein. kanskje 200 gram pr dag, altså mer enn det man trenger, men ikke så mye at man kommer ut av ketose (les i boken).
Vennlig Hilsen
Torkil
|