Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg
Dette vurderer jeg til å være en ren hitpiece fra trening.no.
Når man leser argumentene ser man at det er såvidt han holder seg i skinnet fra første setning. Alt som kan vurderes som negativt for lavkarbo blir ansett som sannsynlig, samtidig unngår han å holde den samme forskningen som er "mot" lavkarbo til samme standard.
Eksempel er der han avviser de fleste positive lavkarbostudier som ikke godt nok utført, men ikke påfører de samme krav til de studier som gir negative utfall for lavkarbo.
Tonen i hele innlegget hans er negativ fra første setning og uten å studere de referansene han har plukket ut (som han vet de fleste ikke vil gjøre), kan man ikke konkludere med om han plukker akkurat de han trenger (inkludert metastudier) for å argumentere for sin sak (eller trekker for mye konklusjon av studiene han nevner).
I tillegg bruker han argumenter rundt lavkarbo som er både utdaterte og på siden av hele poenget med å holde seg til et karbo-restriktivt kosthold.
Og tilslutt for å få et ferniss av "balanse" nevner han nettopp dette, at man kan "vri det slik man vil" før han uten å trekke pusten avviser at lavkarbo har noe for seg, med henvisning til den "gode gamle" bare spis litt mindre, og tren litt mer (ie. hele poenget til trening.no).
Ikke står det det minste om hans kvalifikasjoner for å skrive en slik artikkel, og finner heller ingenting utenom trening.no som han har publisert.
Jeg tror jeg holder meg til Gary Taubes 5-årige mursteinsbok fra fedmeforskningens hjemland når det gjelder studier av effekten av redusert karbohydrat-kosthold.
BiggieS
Oppdatert (ps: alt dette er offentlig tilgjengelig info):
Jeg fant han her: http://www.ntnu.edu/dmf/studies/master/thesis/sport med master fra NTNU i "Master's Theses in Exercise Physiology". Ikke akkurat en fettekspert mao?
Trening.no er eid av Even Andre Rotevatn ifølge WHOIS for domenet. Even Andre er eier og styreleder i firmaet Trening Volda AS: http://www.nettkatalogen.no/firmainf...1971686278.htm
Så kan et firma som lever av å selge trening til andre, ha en nøytral artikkel om lavkarbokosthold som jo i stor grad avviser trening som primær vektreduksjonsform?
BiSm
Sist redigert av Biggie Small : 09-08-10 kl 19:07.
|