Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Nå er det jo sånn at om du kjører 110 %, så får du mye syre. Og da skjer det som er negativt - over tid. For mye syre er en gift som lammer musklene over en tidsperiode, og senker immunforsvaret. Kan i verste fall gi astma. Noe som ikke er farlig, men dumt, er at syre i musklene hemmer tilbakestrømmingen av blod til hjertet. Dette gjør at hjertet får mindre blodvolum å pumpe ut, noe som minsker treningseffekten av det. Hjertet trenes best med så mye blodvolum som mulig å pumpe ut hvert slag, så ca 95 % over 4-8 minutter anser jeg for å være det aller beste. Jeg kjørte mye 110 % før, når jeg trente meg opp til birken(bakkeintervall m 20-45 grader stigning, løs sand), men fikk langt bedre resultat av 95 %. Jeg tror du må være så godt trent som Bjørn Dæhlie eller lignende for at det skal kunne gi den uttelingen den fortjener i forhold til innsats. Kroppen må ha evnen til å ta til seg sånn trening, noe som krever år av basistrening. De gutta som er på den nivået, har et gir som vi mosjonister aldri vil se snurten av.
Selv kjører jeg variert intervall. Iblant 8 -10 x 30 sekunder. Eller 6 x 1000 meter. 3 x3 000 meter, 15 x 200 meter, alt ettersom jeg har lyst. Men jeg kjører max 2 intervaller i uka, vanligvis bare 1.
Interessant, men irrelevant i mine øyne. Mener ikke å være ufin, men Dr. Tabata og hans forskerteam (og andre forskere og trenere som har testet og målt og.. du vet.. gjort hele den vitenskapsgreia) sier at GC gir resultater langt bedre enn noen annen treningsform når det kommer til kapasitet på hjerte, lunger og sirkulasjon av oksygen (og det bygger muskler, noe ingen annen kardio-trening gjør).
Melkesyre er forøvrig ikke slemt det heller. Det er gammel "kjærringtro", en myte på lik linje med at brød og frukt gjør deg slank og frisk. Melskesyren dannes for.. uhm.. svarte, nå husker jeg ikke akkurat, men uansett.. hadde vi ikke hatt melkesyre hadde vi faktisk blitt lammet fullstendig når vi gikk tom for ATP på grunn av oppbygging av et eller annet annet bistoff av forbrenningen i musklene. Lenge siden jeg leste om dette, men jeg vet at mange kroppsbyggere også legger inn sett spesifikt designet for å stimulere melkesyreproduksjon (f.eks. 100 reps, se DogCrap-programmet) fordi melkesyre fører til økte nivåer av blant annet veksthormon.
|