Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-10, 10:28   #41
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Interessant, men irrelevant i mine øyne. Mener ikke å være ufin, men Dr. Tabata og hans forskerteam (og andre forskere og trenere som har testet og målt og.. du vet.. gjort hele den vitenskapsgreia) sier at GC gir resultater langt bedre enn noen annen treningsform når det kommer til kapasitet på hjerte, lunger og sirkulasjon av oksygen (og det bygger muskler, noe ingen annen kardio-trening gjør).

Melkesyre er forøvrig ikke slemt det heller. Det er gammel "kjærringtro", en myte på lik linje med at brød og frukt gjør deg slank og frisk. Melskesyren dannes for.. uhm.. svarte, nå husker jeg ikke akkurat, men uansett.. hadde vi ikke hatt melkesyre hadde vi faktisk blitt lammet fullstendig når vi gikk tom for ATP på grunn av oppbygging av et eller annet annet bistoff av forbrenningen i musklene. Lenge siden jeg leste om dette, men jeg vet at mange kroppsbyggere også legger inn sett spesifikt designet for å stimulere melkesyreproduksjon (f.eks. 100 reps, se DogCrap-programmet) fordi melkesyre fører til økte nivåer av blant annet veksthormon.

Dette er ikke korrekte fakta. I Norge testet Jan Hoff ut hvilken type intervall som ga høyest utvikling av VO2 max. Det ble testet ut helt ut i sone 8, et sted i melkesyre land hvor jeg aldri har vært, men som brukes av de som går sprint på ski. De skal prestere max fart med ekstreme mengder syre i kroppen (og blir testet med blodprøver ofte for å unngå skader på nerver, muskler ol).
De fant ut at når musklene danner for mye laktat, så hemmes blodstrømmen tilbake til hjertet. Det er jo logisk. Som en følge får hjertet mindre blod, også logisk. Dermed må hjertet pumpe raskere (nærmere maxpuls), men uten å få full fyllning av hulrommene, ergo mindre trening for hjertet, - like logisk.
Dette ble testet ut på vanlige personer og helt ut til eliten på skilandslaget - og de kom frem til at den som ga mest økning i VO2, var det som nå er kjent som 4x4. Muskel oppbygging vil all interval trening gi. Jeg selv har bygget 3 kilo i bena på et år, selv om jeg kun har kjørt 6 x 1000 meter.
Melkesyre dannes når glukose forbrennes uten oksygen. På ekstrem lavkarbo, eller ketogen kost, finnes det svært liten glukose til forbrenning. Derfor lager musklene ATP av fett. Fett krever mer oksygen i oksidasjonen, noe som fordrer høyere puls. Men det dannes altså ingen laktat av fett oksidasjon. Glukose som forbrennes anaerobt, danner 2 ATP molekyler, mot glukose som danner ATP med oksygen, aerobt, 38 molekyl. Fett danner over 40. Ketoner har en annen virkning, i og med at de danner en mye høyere varme i oksidasjonen, og fungerer mer som rakettbrensel, de gir en voldsom "boost", noe som kan minne om glukose under sprint. Det er bare det at ketoner gir ingen laktat, de heller.
Etter et år på lavkarbo, kan jeg kjøre mange og lange og tunge intervaller, men jeg kjenner nesten aldri noe til melkesyren lenger. Men det er klart, etter et par dager med mye karbo, sitter syra der før jeg får sukk for meg.

Forskningen er ennå på bleiestadiet når det gjelder biokjemien innen lavkarbo og trening. Laktat er ikke en nødvendig faktor, det er en begrensende faktor.

Idrett forskning finner stort sett ut hvert år hva som er best (men de glemmer at vi alle er forskjellige). Jeg tror hver og en får finne ut hva som er best for en selv, DET tror jeg er bra i så fall

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF