Vis enkelt innlegg
Gammel 12-08-10, 11:02   #1
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Fibromyalgi og ME

Hei

Er det noen her som har diagnosene fibromyalgi og/eller ME som ønsker å dele erfaringene sine rundt effektene av lavkarbo-kost? Gjerne med detaljer om hvordan tilstanden opplevdes, hvilken grad av bedring du har opplevd, hva du har brukt av tilskudd (eks. Omega-3, ketolyse-tablettene, osv.) og i hvilken grad du føler det har hjuplet. Hadde satt stor pris på det!

Grunnen er at min mor har slitt med fibromyalgi (blandt mye annet) i en årrekke nå. Tidligere i år bestemte hun seg for at nok av nok og sluttet med Paralgin Forte (stolt sønn, mamma tar tak!) som hun brukte til å ta den værste eggen av smertene, og hun har også helt kuttet ut alkohol og forsøker å være aktiv. Tidligere har ting som akupunktur hjulpet på muskelspenninger og spenningshodepine/migrene men man får ikke akkurat denslags på frikort og som ufør er man ikke laget av penger. Dessuten sliter hun veldig med å spise nok så kroppen hennes har fått aaaaalt for lite energi i mange år som kombinert med medisiner og stillesitting har gjort at hun har gått fra naturlig slank til (for henne) unaturlig rund. Om lavkarbo kunne hjulpet henne å ta av et par kilo hadde nok hele situasjonen blitt enklere psykisk såvel som fysisk.

I tillegg fikk jeg forleden dag vite at ei gammel venninne av meg jeg nylig fikk kontakt med er sykemeldt med diagnosen ME. Nå har jeg ikke spurt og gravd så mye men vet hun er fysisk aktiv med noe hun virkelig brenner for, på tross av et overveldende søvnbehov. Jeg vet ikke nok om ME men jeg blir bekymret når jeg ser hva den nært relaterte diagnosen fibromyalgi gjør med min mor, og tenker på hva ME kan komme til å gjøre med denne herlige, glade, livskraftige jenta på rett over 20 (ja, jeg liker henne kanskje bittelitt da..). Er ME en progressiv diagnose? Får man de symptomene man blir tildelt med en gang, eller starter tilstanden mindre aggressivt og blir værre med årene?

Fordriver dagene med å sluke alt jeg kommer over av informasjon rundt dette rått, men vil gjerne supplere fakta og forskning med noen subjektive erfaringer. Så langt forstår jeg det slik at begge disse diagnosene i stor grad skylles/forværres av inflammasjon i muskelhinner, sener, ryggmarg, og mye annet. Diagnosene er jo utelukkelsesdiagnoser så den underliggende grunnen kan være så mangt, men ser mange si at inflammasjon spiller en stor del enten som direkte årsak eller pådriver og forværrer av symptomene.

Så, logisk sett burde lavkarbo være midt i blinken, eller hva? Rent helsemessig sier alt av undersøkelser og medisinsk fakta at lavkarbo er kjernesunt sånn generelt så det er i allefall ikke skadelig. I tillegg er det så til de grader inflammasjonsdempende (mens høykarbokost gjør det motsatte). Slik jeg tenker er at hvor enn fantastisk jeg med min diabetes synes lavkarbo er så vil det antageligvis ikke kurere min mor, men det må da gjøre livet lettere slik at hun får mer overskudd til å takle alt det andre? Hva min venninne angår tenker jeg slik at dersom ME er en progressiv sykdom må det være en fordel å få tatt det tidlig, før inflammasjoner ol. sprer seg rundt i hele systemet og delen(e) forbundet med autoimmun-systemet blir 100% etablert (immunforsvaret tilpasser seg jo det det kjemper mot, enten det er egen kropp eller fremmede invasjonsstyrker).

Sist redigert av plastbox : 12-08-10 kl 11:46.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat