Vis enkelt innlegg
Gammel 12-08-10, 14:44   #4
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi og ME

Takker for svar så langt!

157cm: Det hørtes virkelig.. vel.. slitsomt ut! =/ Ikke noe man unner sin værste fiende. Har du noen anelse om hva som i utgangspunktet utløste tilstanden, og hva som gjør at du fortsetter å slite med det? Hører jo om alle mulige rare ting (deriblandt lavkarbo) som skal hjelpe.. hva med såkalte renselseskurer? Blodtypediett? Akupunktur?

Photobscura: Utrolig bra å høre at det i allefall hjelper! Vet venninna di noe om hva som fremkalte tilstanden?

Forresten, finnes det andre måter å redusere inflammasjon? Det finnes vel inflammasjonsdempende medikamenter, men dette blir bare symptombehandling dersom grunnen til inflammasjonen ikke samtidig gripes tak i. Vet at balansen mellom Omega-3 og Omega-6 er meget viktig, og at stort sett alle har alt for mye Omega-6 (som er livsviktig, men pro-inflammatorisk) og alt for lite Omega-3. Vet også at stress er pro-inflammatorisk men dette anser jeg ikke som noe problem for min egen del, jeg er antagelig den mest avslappede, avbalanserte personen jeg noengang har møtt. Er det andre, fortrinnsvis naturlige ting (matvarer, treningsformer, meditasjonsformer, "alternative" behandlinger) som er dokumentert inflammasjonsdempende?

Tenker også på min egen diabetes type 1 som jeg nå administrerer fint med lavkarbo og én sprøyte 12-timers insulin hver morgen, sammenlignet med 6-7 sprøyter for dagen og elendig blodsukkerkontroll de årene jeg fulgte Statens ernæringsråd. Har til og med merket noe jeg bare kan forklare ved at kroppen produserer noe insulin igjen selv de siste ukene! Forleden lørdag var jeg på gamlehjemmet i anledning bestefars 90-årsdag. Spiste vannbakkels og et bar rause stykker marsipankake uten å ta insulin og da jeg en time eller to senere målte blodsukkeret hadde det gått fra 7,3 før kakene til 3,7 etter, noe som strengt tatt ikke skal være mulig etter så mange år med diabetes.

Dette passer med en teori om at mange tilfeller av diabetes skyldes inflammasjon av bukspyttkjertelen, som fører til at immunforsvaret angriper. Dette stimulerer en type smerte-nerver som finnes i alle indre organer hvis jobb det er å fortelle hjernen om infeksjon og inflammasjon, og den onde sirkelen er i gang. Inflammasjon fordi immunforsvaret angriper, pga. inflammasjon. Dette er testet og bekreftet i dyremodeller hvor ekstreme doser anti-inflammatoriske medikamenter ble sprøytet direkte inn i dyrenes bukspyttkjertel, hvorpå de få dager senere ikke lengre var insulinavhengige.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat