Sv: Trening og ketose
*Dytter litt på denne tråden*.
Fordi, jeg lurer på om jeg gjør litt feil da jeg 2,5 uker (snart 3) har vært trøtt, sliten, uopplagt og generelt presterer dårligere på trening (utenom jogging i moderat tempo, det går bra) siden jeg la om til et lavkarbokosthold med omlag 30-50 karbs per dag (ligger som regel på 40-tallet). Jeg har tenkt at jeg skulle øke karbinntaket, men etter å ha sett denne tråden blir jeg usikker. Bør jeg heller senke og øke fettet? Noen sa til meg at jeg kanskje lå i en ketosevipp (går inn og ut av ketose) og derfor kroppen sliter med å omstille seg. Er det best å enten ligge under 30 eller over 50, for å unngå vippen?
Jeg trener 5 ganger i uka, oftest 1 time per gang (noen ganger 1.5-2, men det er maks 1-2 ganger i uka). Trener hovedsakelig jogging, spinning, høypulsaerobic, step og styrke (1-2 ganger, her skal jeg øke etterhvert utover høsten, nå vedlikeholder jeg bare muskelmassen).
Jeg spiser som regel lavkarboknekkebrød (1,2 karb pr stk), mye fete oster som pålegg, pålegssalat basert på majones, spekeskinke, salami, skinkepålegg, tyrkisk yoghurt, CC, seterrømme, CF, kesam original, kjøtt, fisk, nøtter og frø. Karbohydratene kommer altså mest fra nøtter/frø, grønnsaker, bær og honningmelon for tiden. Jeg steker maten i meierismør eller cocosa. Spiser sukkerfrisjokolade eller baconsvor som snacks. Hvis jeg bør senke karbene, hva mangler jeg av fett? Må sies at jeg sliter med overload av fett, blir fort kvalm da (koteletter som dypper av stekefett f.eks).
Håper noen kan hjelpe en lavkarboforvirret treningselsker! Ønsker å prestere som før på trening, kanskje også bedre, få energien tilbake altså! Vil så gjerne at lavkarbo skal være noe, også for meg