Sv: Fibromyalgi og ME
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Har du noen anelse om hva som i utgangspunktet utløste tilstanden, og hva som gjør at du fortsetter å slite med det? Hører jo om alle mulige rare ting (deriblandt lavkarbo) som skal hjelpe.. hva med såkalte renselseskurer? Blodtypediett? Akupunktur?
Jeg var nesten kronisk syk gjennom hele ungdomsskoletiden - halsbetennelser, bihulebetennelser, lungebetennelser, etc etc. Heldig for meg at jeg hadde lett for å lese og lære kjapt og på egenhånd, hvis ikke hadde fraværsprosenten min vært et veldig stort problem, i de årene. Men jeg gikk altså fra en penicillin-kur direkte til en annen, og så videre, veldig lenge, og så ble jeg aldri ordentlig frisk, rett og slett. Det har blitt gradvis verre i årene som har gått, og så litt bedre igjen, ettersom jeg har gått gjennom "sorgprosessen" og lært å godta hva jeg kan og ikke kan. Hvorfor jeg ikke blir frisk vet jeg ikke - jeg har utallige forsøk på å "ta meg sammen" bak meg, hehe, har prøvd å trene meg opp fysisk (med påfølgende sykdomsstraff), og i det hele tatt, ja.
Hva angår disse alternative behandlingsmetodene... jeg vet at andre her på forumet er tilhengere av det ene og det andre, og jeg vil ikke støte dem, men jeg ville aldri finne på å søke hjelp hos akupunktur/homeopat/spektralsteiner/magiske miksturer. Jeg er helt ok med at andre oppsøker sånt, selvsagt, men hodet og trua må være med, og det er en tapt sak for meg, hehe.
Jeg hadde dog noe utbytte av å oppsøke en psykolog med fokus på stressmestring og dette med selv-aksept i forhold til kronisk sykdom og redusert virkeevne.
|