Sv: Trening og ketose
Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.
Hvor mye karbo kan man egentlig forbrenne bort på en hard spinningsøkt f.eks?
I denne tråden menes det at man bør spise fett før trening, ikke karbo da det senker forbrenningen (om jeg forstår rett). Samt at energien er mer langvarig fra fett under trening, enn karbo. Bør man da innta karbo etter trening?
Du har nok rett, jeg bør vel aller helst bare eksprimentere og finne min vei her, men er litt nysgjerrig på andres erfaringer og hva de anbefaler, så tusen takk for svar
Kikker man litt på forskjellige såkalte kalori-kalkulatorer ender man opp med at hard vektløfting brenner 400-500kcal per time. 1g karbohydrat er 4kcal, så i teorien kan du rekke å brenne inntil 100g karbohydrater inntatt kort tid før trening.
Karbohydrater etter trening er i hovedsak for å skape en insulin-spike, altså en mest mulig voldsom økning i insulinnivå. Dette fordi insulin ikke bare frakter sukker inn i celler, men også amino-syrer (altså protein) inn i muskelceller og stimulerer proteinsyntese (oppbygging av muskelmasse). Raske karbohydrater sammen med raske kvalitetsproteiner innen 20-30 minutter etter endt trening er nok utvilsomt fordelaktig for friske mennesker, men for overvektige, diabetikere, insulinresistente, osv. er det en dårlig idé.
Forøvrig øker lavkarbo-kosthold mengden vekst- og kjønnshormon i kroppen. Noe fordi det alltid er en balanse mellom de anabole hormonene (testosteron, HGH, insulin, osv.) og når mengden insulin kuttes må de andre (spesifikt HGH) stige. I tillegg blir man faktisk mer "manndig" av å spise typisk klisjé "manndig" mat som deilig rødt kjøtt med fettet og svoren på, da kjønnshormonet testosteron (såvel som mange andre) faktisk laget av kolesterol.
Edit: Angående karbohydrater før/etter trening kan du jo sjekke ut TKD; Targeted Ketogenic Diet. Er ikke mange her inne som driver med det, men etter hva man hører er det mange styrkeløftere og kroppsbyggere som benytter seg av TKD-lignende diettopplegg når de skal skrape av fettkiloene før sommersesongen.
|