Hva ville du ha gjort?
Jeg er ny på lavkarbokosthold og kroppen sliter med omstillingen. Har tenkt at jeg ikke har vært i ketose og derfor bare kunne kjøre på med trening, men merker at energinivået går bare nedover og at jeg presterer dårligere og dårligere på trening. I dag føler jeg meg f.eks helt skutt, men har planlagt en relativt hard Step&Styrke time etter jobb. Nå er jeg usikker på om jeg bør, fordi:
De siste 3 ukene har jeg ligget gjennomsnittelig på 45 karbs per dag og trent 5 ganger i uken, 1 time hver gang, noen ganger mer. Samt at jeg går mye. Et klokt hode mente derfor at jeg faktisk måtte være i ketose, og da kommer vi til kjernen av problemet: bør jeg redusere treningen en periode, kanskje også redusere karbene litt mer? Så kroppen faktisk kommer godt inn i kostholdsomleggingen og jeg får energien tilbake?
Fordi, jeg skal nemlig drikke vin med en venninne i kveld, blir fort en bytur av sånt og jeg har alltid trent masse på forhånd for å på en måte bøte på litt av skaden (for 3 uker siden ville jeg ha gått på Step&Styrke, samt løpt på tredemølla etterpå, men da levde jeg etter lavkaloriprinsippene), men er som sagt veldig sliten og trøtt. Det sitter i hodet, ikke i kroppen tror jeg forresten, for trening går oftest åkei når jeg først setter i gang - bare ikke like bra som for tre uker siden.
Ble litt rotete, grunnproblemet er altså: bør jeg senke karbene og treningen for en periode, la kroppen komme godt inn i dette kostholdet? Før jeg evt øker både karber og treningsmengden igjen? Og hvis du skulle ta deg mer enn et par glass vin i kveld og hadde planlagt litt trening, ville du ha gjennomført det, selv om du føler deg sliten?
Takknemlig for alle som har en mening her