Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg
Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.
Aha, mistenker at det er her jeg har gjort noe feil. Har trent som vanlig etter jeg la om kostholdet fra høykarbo til 30-50 karbs per dag (bestemte meg bare en lørdag for snart 3 uker siden) og er uopplagt, trøtt, sliten, presterer dårlig på trening, gått ned en halv cm rundt midja, etc. Skjønner at jeg har gjort noe feil, og kanskje jeg rett og slett ikke har vært snill med kroppen i denne overgangsfasen? Du virker til å ha god erfaring med dette, så derfor jeg henvender meg til deg her Muligens må jeg kanskje være strengere på karbs i overgangsfasen også?
Det er nok mange her som har lengre erfaring i lavkarbo, men jeg har ganske grei peiling på lavkarbo og trening. Jeg er jo ivrig løper, og har surfet rundt på nettet i nærmere et år for å forske på dette, gått på forelseninger med Dag Viljen osv for å lære.
Jeg gikk på under 10 karbs de første 4 mnd, og jeg visste at kroppen kunne kjennes ut som et lik, men jeg tenkte som så at når jeg presser kroppen til å bruke fett, så må det jo kunne gå raskt. Kroppen var så å si ødelagt i 3.5 uker, for så å eksplodere av energi i uke 4. Jeg gikk på ca 80 % fett, fett har aldri vært problem for meg. Mettet fett anser jeg for å være langt bedre enn umettet, og holdt meg mest mulig til det i starten.
Så der de fleste feiler, er fettinntaket. De aller fleste går på sparbluss når det gjelder fett, og tenk det et sankthansbål som skal tennes skikkelig. Hva bruker du? Vann eller bensin? Fyll på med fett dag etter dag, og bålet MÅ ta fyr. Kroppen er bare sånn. Jo mer fett, jo kraftigere bål.
At du er uopplagt, trøtt og sliten, er jo selvfølgelig fordi kroppen ikke får nok energi, ofte fordi man spiser for lite fett, eller fordi kroppen ennå ikke har tatt i bruk sin glemte fettforbrennings metode. Desverre så er det mange som henger seg opp i LAVKARBO, og overser HIGH FAT. Om man skjønner konseptet, og kjører på med mye fett, og lar karbohydratene være, så vil man etter kort tid gå ned i vekt, ca 1 kilo fett i uken.
|