Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-10, 11:05   #97
Chibi
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Chibi er på en erverdig vei
Smile

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg er så rik at jeg har 200 kr. Sånn er det å være trygdet. Og jeg har en film jeg liker godt. Og jeg liker å lese bøker. Men det veier ikke opp mot alt det jeg ikke har. jeg regner meg som fattig og en som aldri kommer ut av fattigdommen. Men jeg kever pr. dato.

Ønsker ikke å kommentere din livsituasjon og prøve å hjelpe der, for det vet jeg ingen ting om Men jeg håper at du finner noen gleder her i livet til tross for hvordan livet ditt er akkurat nå <3
MEN!

Det finnes mer innen lavkarbo enn ketolyse! Jeg begynte selv med ketolyse, men jeg kom ikke over de første ukene selv. Maten var god (jeg er glad i å lage mat, og det blir mye forskjellig her i heimen), men jeg fikk utslett på overkroppen som klødde og så forferdelig ut, og det spredte seg ganske mye. Etter 4uker orket jeg ikke me,r og gikk ut av ketose og over på generell lavkarbo.

Med dette har jeg egentlig bare kuttet ut sukker, mye brød, poteter, pasta og ris, og erstattet med andre ting.
Brød fikset jeg lett med knekkebrød (finnes mange gode typer som ikke er fy-fy på lavkarbo så lenge man ikke spiser mange av dem. Jeg har vært glad i knekkebrød lenge, så utfordringen min var å ikke spise mange. Det ordnet jeg med mer pålegg som jeg er enda mer glad i enn knekkebrød! Her dynger man på med smør, eggerøre, leverpostei, servelat og annet som måtte friste ^^
Poteter har jeg byttet ut med blomkål/gulrot puré som jeg har litt salt, fløte, smør og rømme i. Kålrabistappe er også godt! Ris har jeg kuttet ut nesten helt, og erstattet med salat og wokede grønnsaker. pasta var værre, men jeg har funnet ut at det er digg å spise pastasauser og slikt med skje, uten pasta også :P
Melk drikker jeg også, men jeg holder meg under 100g karbo om dagen. helst mellom 40 og 70.
Jeg koser meg med frukt også (noe som var et stort savn for meg på ketolyse). De værste synderne er stivelseskildene! poteter, pasta, ris, brød.
Hvis du vil trappe ned mer, kan du finne andre kilder å kutte karbene på også

Hittil har jeg gått ned jevnt 1kg i mnd, og jeg var ikke veldig overvektig i utgangspunktet, så er ikke så mye å ta av. (veide 60kg, nå er jeg nede i 56, og jeg er 1.56høy).
Men for meg nå handler det ikke om vekta lenger. Det handler om min generelle dagsform og helse. Jeg var på besøk hos familie i et par uker denne sommeren, og siden jeg ikke er noen hard-core slanker, har jeg koset meg med både kaker og pasta (og annet fy-fy) mens jeg var på ferie. Jeg begynte å bli mindre opplagt, røyte masse, få tørr hud og kviser etter 1,5uker med høykarbo.
Da styrer jeg heller unna neste gang >.<

Jeg veit det er tøfft for deg, men gi det en sjanse, i ditt eget tempo, og finn noe du kan leve med. Du må nok gjøre et par offer, men det er verdt det! Og er du en søtmoms, så har Rema1000 en veldig fin Sukkerfritt-hylle og cloetta sjokolade hvis du tåler kunstig søtning

Masse lykke til!

Chibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo