Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-10, 11:57   #100
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Takk for vettug og langt svar, et spørsmål står da igjen: jeg har hørt at høyfett/lavkarbo (ala ketolyse) er vektregulerende. Dvs, er man ikke overvektig vil man i grunnen bare stå stille, eller i verste fall gå opp i vekt. Har et stoffskifte på bærtur og er dermed redd for at et skyhøyt fettinntak bare vil gjøre at jeg legger på meg i rekordfart. Kan du berolige meg her?

Til nå har jeg spist mer fett enn proteiner, har sjekket på vektklubben (haha, hysj). 64 prosent fett, 26 prosent protein og 10 prosent karbo. Bruker ha karbo på 6-7-8 prosent egentlig. Er det nok fett?

Og et spm til: bør jeg ligge moderat på treninga til jeg også "eksploderer av energi"? Hvor mye skal jeg lytte til kroppen? F.eks i dag: skutt, ullen i hodet, likevel bestemt meg for å trene. Bør jeg?

Du bør nok gå enda høyere på fettet, men ta det i rolige steg, ikke gjør som jeg. Jeg tok i hardt, gikk fra ca 50 % til 85-90 % over natta, og da skal jeg si deg kroppen sa i fra Det kom opp igjen. Blir du kvalm, har du som regel fått i deg mer enn kroppen takler, og da KAN du iblant regulere det med ei skive brød, gjerne Lindberg. Kroppens evne til å ta til seg fett går langsomt, men det betyr ikke at du IKKE skal spise mer enn du gjør idag. De fleste ligger mellom 70 og 80% noen ekstreme ligger nærmere 90, mens andre ligger nærmere 60. Det er store variasjoner, men jeg har funnet min plass rett under 80 %. Jeg lå i mange måneder på 85 og mer, men var nesten konstant kvalm, og måtte gå ned igjen.
Fett kan du ikke legge på deg av, om du spiser lite kabohdrater slik at insulinet er lavt. Du vil måtte spise hele dagen om du skulle gå opp i vekt da. Jeg synes ikke du ligger så dårliig an, dra litt opp på fettet, og litt ned på karbo kanskje, så er du nok der du skal være. Photo har gitt deg råd som du bør følge, dama har skikkelig peiling
Er du "ullen" i hodet, så tren. Eller ikke tren. Noen presser seg gjennom denne tida (jeg gjorde det), mens andre trener lett. Jeg synes du bør trene, men ikke så hardt at det gjør noe. Du skader ikke kroppen, men du kjører en maskin uten særlig energi, så du starter egentlig der andre møter "veggen". Men om du trener, gir du kroppen signaler om at den må bytte mønster, for den MÅ gjøre som du sier. Krever du mer energi (trener), så må kroppen gi deg det, altså må den drive nydannning av enzymer som spalter fett, og gi deg nok L - Carnitin, en aminosyre som trekker fettsyren inn i mitokondriene i cellen, der de spaltes og danner ny energi til muskelen (ATP). Jeg oppdaget at jo mer jeg presset meg, selv helt i ørske, jo raskere gikk det. Men, alle er forskjellige, så jeg tror du skal følge din egen indre stemme, men det er altså IKKE farlig å trene som du er nå. Slett ikke

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF