Sv: Erfaringer og spørsmål fra en nybegynner
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Med tanke på ditt spørsmål om fett, så kan jeg si at mettet fett er nok det beste du kan få i deg. Leveren din lager mettet fett av overskuddskarbo, og det hadde den nok neppe gjort om det var farlig.
Du trener umettet fett, omega 3 og omega 6, men basis bør være mettet fett. Omega 9 kan kroppen lage selv. Mettet fett kan IKKE FESTE SEG I BLODÅRENE OG LAGE INFARKT. Det er gammelt tøv, pjatt og fjas, og har ingen rot i virkeligheten.
Du har imidlertidig hatt en vektras som er formidabelt, og som må stoppes for enhver pris. Du har ikke godt av å gå ned så raskt, og du har garantert mistet en del muskler med den farten du har holdt, eller så har du hatt ekstremt med vann i kroppen. Den første uken mister mange opp mot 3 kilo, det er fordi mange har så mye karbo i kroppen, og 1 gram karbo holder igjen 3 gram vann. Så når karboene blir brukt opp de første dagene, forsvinner mye vann samtidig, men fettforbrenningen øker sakte men sikkert de neste 3 ukene. Så når du har gått ned over 10 kilo på to uker, så må du få bremset dette sånn at du ikke går ned mer enn 1 kilo i uken. Pass på å få i deg mye fett og nok protein. For deg vil ca 90 gram protein være nok (om du veier 90 kg altså) og fett...kanskje 200 gram om dagen, eventuelt litt mer. Prøv å ikke drikk så mye te, du kan få kramper om det er vanndrivende, da det vil skille ut mye B vitaminer. I såfall bør du ta en multivitamin/mineral pille, sånn for sikkerhets skyld, det skader ikke.
Diett.no er en side du bør bruke for å finne ut hvor mye fett og protein du spiser. Der bare legger du inn det du spiser, også spretter det opp både diagram og energiprosent og jeg vet ikke hva..Men bruk den, så finner du ut hvor i landet du ligger 
Og du...gratulerer så mye med resultat så langt .
Det høres ut som du kan dette med prosenten av fett og protein og det er akkurat det jeg har lettet etter. Jeg veier 83 kg og har fått beskjed at jeg skal ha sånn ca 85 gr protein og jeg vet jeg skal ligge rundt 15 gr karbs men har ikke peiling på fett. Alle sier bare pøs på....har du noe mening om hvilken fett prosent jeg skal ligge på? Jeg bruker diett.no og når alle sa masse så økte jeg men kan fort ligge over 200%...har du noen råd til meg?? 

|