Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-10, 12:50   #9
tjeldberg
Medlem

tjeldberg sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Erfaringer og spørsmål fra en nybegynner

Heia!

Er på ferietur og lever lavkarbo (så stolt!) selv om ketolyse er det ikke.. å kan derfor ikke komme med så mye fakta i dag til mine meninger. Men kan komme med mitt inntrykk, så kan jeg jo komme med litt mer fakta og forskning etterhvert.

Vitaminer vet jeg lite om, men tar det ikke selv, uten å merke magelsymtomer. Men dersom du blandt annet får kramper i leggene på natta så kan det tyde på magnesium mangel, åki mineral det da. Vitaminer får du nok av tror jeg, så lenge du har nok grønnsaker i kostholdet ditt, De kommer ikke bare i frukt! Krom er for å styre søtbehovet, mange føler for det i overgangsperiode vil jeg tro.. klarte meg uten, men ikke lett med de første abstinensene. Men utfra hva jeg kan lese, så er ikke det ett problem for deg. Det du har fått til høres veldig bra ut, du skal ha all ære, Selv har jeg slitt litt i perioder, men blir sakte bedre. (med det å være så konsekvens flink over flere helger altså!)

Fett; olivenolje er fint,meierismør er bra. Margarin, helt unødvendig å bruke! Samt at med meiersmør så får du i deg litt D-vitamin, noe oss nordboere med lite sol (drittsommer i nord!!) har god bruk for. Transfett forbinner jeg med McDonalds og ville holdt meg unna, det finnes også i kaker og kjekser med lang holdbarhet.. jeg vil si hold deg unna. Finns regelverk på hvor mye det kan finnes av dette i matvarer i norge, forbudt i enkelte amrikanske stater, ikke at statens ernæringsråd nødvendigvis er noe å stole på, men i dette tilfelle vil jeg si meg enig.

Mettet fett, sammen enumettet og flerumettet, kommer det fra ren mat, tilnærmet ubehandlet så spiser jeg det med god samvittighet. Jeg er mett lenge før det røde kjøttet begynner å bli skadelig, slik vi i alle tider har levd på kjøtt. Jeg krever variasjon i kostholdet, så bruker like mye fisk og hvitt kjøtt som rødt i løpet av uka. Planteoljer (flerumettet ) ville jeg heller ikke brukt om det ikke var ren.. altså ubehandlet.

Men alt kommer jo av mengder, å du virker til å ha ett greit forhold til det. Alt kan være skadelig i for store mengder. Selv bekyrer jeg meg mest for mengden proteiner, får ofte litt mye av de syns jeg

Men som sagt, kan se litt hvor jeg har lest om fett.. for jeg vet der finnes artikler som støtter synet mitt, men vil ikke bruke hele ferien min på pc'n. Men andre har kanskje enda bedre og veldokumenterte meninger enn det jeg kommer med nå.

Keep up the good work!