Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-10, 13:16   #10
Zecola
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
Alder: 43
Zecola er på en erverdig vei

Sv: Erfaringer og spørsmål fra en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Med tanke på ditt spørsmål om fett, så kan jeg si at mettet fett er nok det beste du kan få i deg. Leveren din lager mettet fett av overskuddskarbo, og det hadde den nok neppe gjort om det var farlig.
Du trener umettet fett, omega 3 og omega 6, men basis bør være mettet fett. Omega 9 kan kroppen lage selv. Mettet fett kan IKKE FESTE SEG I BLODÅRENE OG LAGE INFARKT. Det er gammelt tøv, pjatt og fjas, og har ingen rot i virkeligheten.
Du har imidlertidig hatt en vektras som er formidabelt, og som må stoppes for enhver pris. Du har ikke godt av å gå ned så raskt, og du har garantert mistet en del muskler med den farten du har holdt, eller så har du hatt ekstremt med vann i kroppen. Den første uken mister mange opp mot 3 kilo, det er fordi mange har så mye karbo i kroppen, og 1 gram karbo holder igjen 3 gram vann. Så når karboene blir brukt opp de første dagene, forsvinner mye vann samtidig, men fettforbrenningen øker sakte men sikkert de neste 3 ukene. Så når du har gått ned over 10 kilo på to uker, så må du få bremset dette sånn at du ikke går ned mer enn 1 kilo i uken. Pass på å få i deg mye fett og nok protein. For deg vil ca 90 gram protein være nok (om du veier 90 kg altså) og fett...kanskje 200 gram om dagen, eventuelt litt mer. Prøv å ikke drikk så mye te, du kan få kramper om det er vanndrivende, da det vil skille ut mye B vitaminer. I såfall bør du ta en multivitamin/mineral pille, sånn for sikkerhets skyld, det skader ikke.
Diett.no er en side du bør bruke for å finne ut hvor mye fett og protein du spiser. Der bare legger du inn det du spiser, også spretter det opp både diagram og energiprosent og jeg vet ikke hva..Men bruk den, så finner du ut hvor i landet du ligger
Og du...gratulerer så mye med resultat så langt .

Her var det kjempemye bra info, mange takk!

Ang vektraset så tror jeg du har rett når det gjelder mengden vann i kroppen, jeg kan ikke merke noe muskeltap og jeg mistet helt klart mer vekt i begynnelsen enn jeg har gjort de siste dagene. Er viktig dette du sier med mengde fett og proteiner og dette er noe jeg ikke har veid/målt fordi jeg ikke helt visste hvilke mengder jeg siktet på. Ser helt klart en fordel med å sørge for at jeg får rette mengder! Kan prøve å kutte ned litt på Te og drikke litt mer fra springen, men kjøper en liten pakke med noe multivit når jeg går å handler i dag så kan jeg ta litt innimellom for sikkerhets skyld, skader det ikke så er det i bestefall bare litt ekstra ^^ Skal ta meg en tur innom på diett.no før jeg handler inn til neste uke

Debz, kjekkt at det gir ekstra motivasjon! Dette med smertene kan jeg ikke helt relatere til siden jeg ikke har lignende problemer, men synes å huske noen sa magnesium mangel kan forårsake noe lignende og at ikke alltid 1 pille var nok men at man kunne øke til 2.. jeg går ikke på piller så dette har jeg IKKE satt meg skikkelig inn i, vær forsiktig men å øke ting over anbefalt dose osv, høres ut som du har kontakt med doktor osv, håper du finner ut av dette for det er jo slett ikke slik helse som er målet!! Lav karbo/ketose er jo positivt men man skal ikke ende opp sykemeldt og i smerter!!
Lykke til! og husk at selv om resultatene mine kan knyttes opp mot hva jeg har satt opp at jeg spiser, så er vi alle forskjellige, som jeg ser av de andre inleggene her så tror jeg du kan ha samme fordel som meg av å ta en tur innom diett.no osv, spis gjerne de samme tingene som jeg har gjort hvis du har en god følelse ang dette, men pass på at mengdene er rett for deg! Ta også med i tankene at menn har et raskere stoffskifte og typisk lettere for å forandre vekt fortere, det tar litt lengre tid for kvinner.. tror jeg

Sist redigert av Zecola : 14-08-10 kl 13:46.
Zecola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egen Svar med sitat