Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-10, 10:20   #22
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 52
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Toll ja, men moms? Jeg blir litt forvirret av dette. Er bøker og filmer momsfrie? Eller bare tollfrie? Man må fremdeles betale moms om beløpet går over 200 kroner? Moms OG toll? Jeg skjønner ingenting. *dum*
Jeg har aldri, aldri noensinne fått toll eller moms eller noe som helst på noenting fra Play og jeg har bestilt spill og filmer derfra siden 2003.

Toll er en avgift som er tilstede av politiske hensyn. F.eks. å beskytte norsk matvareproduksjon, import av klær er tollbelagt. De forskjellige tollsatsene varierer avhengig av varer. Mener jeg så at den er 10,7% på klær + mva på det opprinnelige beløpet.

De aller fleste varer er tollfrie, men regelen er at på alle beløp over 200 SKAL det betales moms på. Det er transportørens ansvar å foreta fortollingen ev. kreve inn moms i utgangspunktet, og dette tar de seg godt betalt for. I tilegg til å kreve inn avgiftene tar de seg gjerne godt betalt for å gjøre fortollingen (noe du selv kan gjøre på internett hos toll.no gratis for beløp mellom 200 og 1000) i tilegg til å ta et gebyr for å oppbevare varen på tollager til den er fortollet. Dersom det finnes alternativ til å frakte med posten så ville jeg valgt andre.

CD, DVD, SPILL med mye mer er tollfritt og skal kun betales mva på hvis beløpet overstiger 200,- .

Det er lett å blande sammen toll og moms (eller mva om du vil)

torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat