Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?
Jeg har aldri veid eller sett opp skjemaer over hvor mye karber jeg får i meg noensinne, men jeg er likevel like ved idealvekten min etter mange år med overvekt
For min del har jeg tatt ting gradvis: først kuttet jeg ut brus og godis på hverdagene, så brød osv. Det som funket for meg var å sette meg inn i hva som har mye karber og hva som har lite gjennom bøker, og titte på matvareindeksene. Men jeg har som sagt aldri telt noe som helst. Jeg har brukt bøkene som grunnlag og sunn fornuft og det har funket fint.
Jeg skjønner at folk synes det kan være uoverkommelig i starten, og ja selvsagt må man gjøre en innsats om man vil ned i vekt. Det er ikke bare fryd og gammel - jeg har hatt dager hvor jeg er så lei av lavkarbo og hvor jeg hiver meg over godteskålen og hvor alt ser svart ut. Men man må huske på at det er flere veier som leder mot målet, og det er altså ikke nødvendig å telle karber selv om man vil ned i vekt. Det er heller ikke sånn at alle forandringer må innføres på en gang. For noen funker det å snu om livet sitt fra en dag til en annen, for noen må det skje mer gradvis.
Jeg tenker at det viktigste er at man finner en fremgangsmåte og en vei som gjør at man klarer å forbli på dette kostholdet så lenge som mulig, helst for all tid, fremfor at man starter altfor hardt og ramler av igjen kort tid etterpå. Det er som med trening: de som starter med å trene tre timer hver dag 7 dager i uken, detter som regel av mot de som starter rolig med et par ganger i uken og så øker etter hvert når de har fått rutinen innarbeidet.
Vi er alle så utrolig forskjellig, både mht hvordan kroppene våre reagerer, hva som er årsaken til at vi har vært eller er overvektige osv. Det er ikke sånn at det kun er en vei som leder mot målet her. Jeg har gjort mye som i følge innlegg her inne skulle ført til at jeg la på meg igjen, men den gang ei. Som sagt: vi er forskjellige både fysisk og psykisk Og jeg tror det er mye bedre å legge seg til vaner man faktisk klarer å holde, fremfor å starte for hardt og dette av fordi ting blir uoverkommelig. Fordi for noen er det faktisk vanskelig å snu om og gjøre alt på en gang samme hvor stor motivasjon de har.

Sist redigert av EmilyB : 18-08-10 kl 21:06.
|