Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?
I utgangspunktet har jeg stått stille i forhold til vektnedgang i ca 6 måneder. Har nå gått ned ca 2 kilo til siste måned. Får nå plutselig så mange kommentarer fra kollegaer om at jeg må ha gått ned mye i vekt. Merker at det er veldig situasjonsbestemt og hvordan dette blir formulert som avgjør om jeg opplever det som positivt.
Ble litt brydd før i dag da jeg og noen mannlige kollegaer tok en kaffe sammen. Så kom en kvinnlig kollega bort og avbrøt oss med å uttale at gud nå hadde jeg virkelig gått ned mye i vekt. Jeg måtte jo ha mista halve meg.
Jeg merket at jeg faktisk ble ubekvem. Hadde ikke lyst til å diskutere min vektnedgang i plenum. Og kommentaren om at jeg måtte ha mista halve meg, merket jeg faktisk sved. Jeg er helt overbevist om at hun mente det positivt. For meg ble det allikevel ikke positivt. For det første så er ikke 14 kilo vektnedgang halve meg, langt der i fra. For det andre så gikk en tanke i hodet mitt at, hjelp har hun syntes at jeg har vært så tykk. Jeg hadde heller ikke lyst til å utlevere hvor mye jeg har gått ned i vekt, blant annet fordi at da ville mine kollegaer kunne kalkulert seg frem til sånn ca hvor mye jeg veide på det meste.
Jeg fikk vektproblemer etter noen hormonkurer som tukla fullstendig til insulinet mitt. Jeg levde ala Fedon, så jeg ble ikke overvektig pga dårlig livsstil. Den tiden jeg veide for mye, syntes jeg det var helt grusomt og det var liksom ikke meg. Prøvde etter beste evne å skule hvor mye jeg hadde lagt på meg med tunikaer osv. Merker derfor at kommentaren om at jeg hadde slanket halve meg, ikke opplevdes som positiv. Fikk da tanker om at har jeg virkelig vært så stor, og er det det jeg vil bli husket for.
Har prøvd å fortelle omgivelsene at jeg fikk helseproblemer og derfor la på meg. Jeg måtte dermed endre på kostholdet og at dette er en livvstil jeg kommer til å fortsette med resten av livet. Vekta har ikke vært i fokus for meg når jeg snakker med andre, bare uendelig takknemmelig for at jeg snart er tilbake i min "gamle" kropp.
Noen andre som har tatt seg selv i å oppleve slike velmenende kommentarer som ubehagelig?

Blitt ketolikk
|