|
Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?
Spennende å høre andres synspunkter på dette.
Nå må det sies at jeg har fått masse kommentarer på dette før, og at dette var første gang jeg ble brydd. På et logisk plan kan jeg jo tenke, og jeg gjør det nå 2 dager etter, at dette jo bare var en hyggelig kommentar. Det jeg imidlertid ikke rådet over var min umiddelbare reaksjon der og da. I stedet for å bli glad, fikk jeg en klump i magen. Har tenkt mer på det i dagene etter hva som egentlig skjedde siden jeg opplevde denne situasjonen som ubekvem.
Det er flere faktorer. Hadde jeg stått sammen med bare kvinnlige kollegaer i utgangspunktet da denne kollegaen høyt og tydlig kunngjorde for alle hvor mye jeg hadde gått ned i vekt, tror jeg det hadde vært anderledes for meg. Jeg tror det kan handle litt om at jeg stod sammen med mine mannlige kollegaer når hun kom bort. Da ble dette fokuset på min kropp trykkende for meg.
Videre så merker jeg at jeg nå har et litt behov for å legge bak meg at jeg har veid for mye. Nå er jeg veldig nærme det jeg har brukt å veie (har lagt til noen ekstra drømmekilo ned i tickeren), og begynner å føle meg som mitt gamle jeg. Har derfor kanskje ikke så lyst til å stadig bli påminnet om hvordan det var.
Det tredje jeg tror som påvirket meg veldig, var kommentaren om at jeg hadde minstet "halve meg". Jeg har nemmelig absolutt ikke hatt dette synet på meg selv. Hadde jeg veid 120 kg og gått ned til 60, hadde det jo vært sant. Det ble bare en så rar kommentar for min del. Hjelp, var jeg virkelig så tykk? Så jeg virkelig så stor ut?
Så min konklusjon er at det finnes ikke noe fasit på hvordan komplimenter skal gis. Hvordan vi reagerer der og da er jammen ikke alltid lett å styre. Jeg er som sagt kjent for å se lys der andre ser mørke, halvfull kopp osv. Det har vært en annen diskusjon her inne om emosjonell utroskap. Der var det noen som skrev noe om at det ikke alltid er så lett å styre om vi blir forelsket i noen andre, eller bare bestemme seg for å stole på andre. Så følelser er snodige greier, og av og til overrasker vi oss selv.
Så jeg løp jo absolutt ikke videre til andre kollegaer for å fortelle hvor "dum" denne kollegaen var som sa noe "så urimelig" til meg. Det handler absolutt ikke om dette. Hun gjorde ikke noe galt i det hele tatt, var helt sikkert bare hyggelig ment. Det ble bare en underlig umiddelbar reaksjon fra min side der og da, ikke nå i etterkant.
Hadde hun også kommentert dette på 2 mannshånd hadde jeg også opplevd dette helt anderledes.
Hører gjerne mer om andres erfaringer. Flere som har opplevd sånne kommentarer som trykkende, enda dere logisk vet at det bare var hyggelig ment, og ikke klandrer den andre?

Blitt ketolikk
|