Sv: Spis plenty carbs! Hæ?
Opprinnelig lagt inn av sterk, her.
hvordan virker vektnedgang-boosten, og hvor ofte karber man opp? Er det noen som har prøvd?
Mitt dop er sykkelen. I sommer har jeg syklet 2 sykkelritt, det ene på 190 km fra Lillehammer til Oslo og Sarperittet som er ei rundløype på 100 km. Jeg spiser vanligvis middels med karbo (50-100 gram om dagen).
De siste 2 dagene før ritt karber jeg opp. Da hiver jeg lav- og medium-karbo-tanker på båten og spiser 750-1000 gram karbohydrater om dagen.
La meg forklare hvorfor: Når jeg trener med lite karbohydrater så har jeg god utholdenhet men mangler eksplosiviteten. Når jeg så får fylt opp glykogen-lagrene før ritt så får jeg en EKSTREM boost og føler meg helt og holdent som Supermann. Etter rittet samme dag så spiser jeg det som faller meg inn men etter en god natts søvn er det tilbake til lav/mediumkarbo igjen.
I morgen har jeg sesongens siste ritt og har planer om å flytte fokuset over på vektnedgang igjen. Jeg føler at jeg har stagnert litt på vekta nå og skal bruke høsten, vinteren og våren til å ta de siste 18-19 kiloene for å komme meg under 100. Når jeg har tatt 54 kilo de siste 9 månedene så må jeg vel klare ca. 20 på de neste 9?
Edit: Jeg ser jo nå at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet. For meg så funker oppkarbing som et realt energiboost. Jeg har ikke sjekket om vekta har gått fortere ned etter rittene.
|