Sv: Hvilke "karbofeller" har du gått i?
Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.
Den første dagen jeg begynte med lavkarbo spiste jeg en proteinbar. Den reklamerte med masse protein og nesten ingen karber. Jeg hadde dårlig tid og leste ikke ordentlig bakpå. I etterkant fant jeg ut at den lille baren på 35 gram hadde nærmest 14 karbogydrater per porsjon.
Det er jo enda et kjempegodt eksempel på at man må lese på pakken. For hva produsentene, og mange andre ser på som lavkarbo er ikke lavkarbo for oss. Og om man spiser noen med lite karbo må man fortsatt se på mengden.
Eks cavalier Hazelnut milk sjokolade inneholder hovedsakelig sukkeralkoholer men også 9,5 g sukker og 6,5 g laktose pr 100 g. Tot 16 g kh. En pakke veier 85 g, så totalen pr pakke blir 13,6 g kh, så spiser man en hel pakke har man så og si ingen kh igjen til salat, rømme, eller hva det måtte være.
Også er det jo i tillegg det at sukkeralkoholene kan være partystopper, man holder sukkersuget ved like og man får sinnsykt vondt i magen . Så også lavkarbogodt kan være farlig.
Skaldeman anbefaler forresten max 12 kh daglig på sin strengeste slankekur. Disse skal fordeles, man skal ha max 3 g pr måltid, man kan ikke samle de opp til en utskeielse. Etter å ha lest det har jeg lurt på om man faktisk går ut av ketose om man samler alle kh til et måltid. Skal i alle fall ikke ta noen sjanser med dette fra nå av!

|