Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-10, 22:08   #8
Greddy
Medlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett, karbo, protein og metthetsfølelse

Metthetfølelsen kommer av at cellene i kroppen får i seg næring. Uten næring til cellene skriker de til deg og sender hormoner som gir deg helt klar beskjed at de må ha næring. Ikke at DU må spise mer, men cellene dine må ha næring. Det er en vesentlig forskjell her. Det at du blir sulten etter et par timer måltider, kan bety du spiser feil slik at næring til slutt ikke kommer til cellene eller cellene ikke er motakelig for den type næring pga ymse sykdommer osv. Bare for å poengtere her... Det er verken MAGEN (eller HJERNEN) som bestemmer om du er mett. Magen kan bli 3 ganger så stort og fortsatt kan folk stappe i seg og føle seg sulten. Grønnsaker består stortsett av vann og har veldig lite næring, mens ris har relativt masse energi i seg. Jeg tror ingen blir mett av å spise grønnsaker, folk må få seg i den daglige energibehovet uansett. Og den beste energi kilden er fett, fordi den er mest kompakt er treigest å brenne av, og vil bety at du trenger minst av fett med hensyn til mengde i volum og vekt. Som igjen fører til at du ikke trenger så stor mage for å fylle kroppen den energien folk trenger. Dagens eksperter innen næring og kosthold tror fortsatt at det er magen som bestemmer mett eller ikke mett. Og har nettopp dannet den teorien at du må spise mindre kcalorier for å bli tynn. Noe som senere er bevist at det er mer komplisert enn det.

Det finnes teorier at det finnes typer folk som er raske og seine å oksidere næring i cellene.

De som oksidere næring kjapt vil brenne karbohydrater fort og vil fort bli sulten og må fylle på oftere. De må spise fett og proteiner for å holde på lenge.
De som oksidere næring seint vil brenne karbohydrater seint og kan spise slik mat og føle seg mett lenge, nettopp pga de brenner karbohydratene langsomere enn de som har kjapp forbrenning. Til gjengjeld må de unngå fett og proteiner for å ikke "gå" ennå langsommere.
Jeg tror fordi din mor kan spise ris og kylling og holde på mer, er fordi hun har en kropp som forbrenner fint karbohydrater. ris = stivelse som fører til sukker = karbohydrater. Masse kylling, magert kjøtt = stortsett proteiner som ommdannes til glukose i leveren = karbohydrater. Kroppen kjører i karbomodus.
Vi lavkarbere må ha fett stortsett for å holde på metthets følelsen siden kroppen vår kjører på fettmodus.
Jeg tror faren din ble fort sulten pga, tja, som du sier på overgangen, er fordi kroppen ennå ikke er vant til å bruke fett som energi. Og det samme kan gjelde deg.

NB. Jeg blir også sulten av å spise kun kylling og grønnsaker. Altfor lite fett. Jeg må som regel legge til masse ost for å bli mett, og revet ost har liksom blitt potet/ris/pasta/brød erstatteren for meg.

Proteiner metter lite. Proteiner blir eventuelt til slutt glukose etter glukogenesse-prossesen i leveren. og gjør at kroppen fortsatt kjører på karbohydrater hvis storparten av kostholdet består av så. At proteiner metter er ikke vitenskapelig bevist så vidt jeg vet.

Sist redigert av Greddy : 22-08-10 kl 22:20.
Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat