Sv: Ketolyse er farlig!
På en måte kan jeg kanskje forstå dem som er imot lavkarbo... Men det har grunn i min egen helse.
Da jeg ble innlagt i sommer grunnet hypokalemi er det lett å trekke konklusjonen at det kan skje flere.. Det var jo rett og slett fordi at kroppen ikke får nok kalium. Og med den maten vi spiser på lavkarbo og især ketolyse er det ikke sikkert at man får nok kalium. Og for lite kalium kan forårsake forstyrrelser i hjerterytmen og kanskje tom at man dør av det. Det er derfor legene er opptatte av at man skal sjekke elektrolyttene når man går på lavkarbo. Jeg tester dem nå annenhver uke. Jeg ble fortalt at nivåforskjellene på kolesterol er bare småtteri i forhold til hva avvik på elektrolyttene kan forårsake.
Jeg jobber selv på et legesenter/privat sykehus med mange leger, og da de fikk vite hvor lavt kaliumnivå jeg hadde fikk jeg høre at jeg skulle omtrent vært dau... Så sjekk elektrolyttene, det er myyyye viktigere enn kolesterolet! Vet jeg er blitt manisk når det gjelder saltene, men jeg vil ikke dit igjen, der jeg var...